Firma Pronatan z Krakowa wprowadzała w błąd konsumentów na swoich stronach internetowych. Podawała nierzeczywistą cenę za sprawdzenie za pomocą SMS przewidywanej daty swojej śmierci.
Na stronie internetowej firmy "Sprawdź swoją datę śmierci za 1 zł" eksponowana była informacja, że usługa zweryfikowania odpowiedzi w teście kosztuje 1,22 zł z VAT. Było tak jednak tylko przy płatności kartą. Konsument, wysyłający SMS (konieczne były dwa) musiał zapłacić za nie łącznie 61 zł z VAT. Informacje o rzeczywistej cenie SMS były tak umieszczone na stronie, że praktycznie nie dało się ich dostrzec.
Na stronie internetowej nie było też nazwy przedsiębiorcy, jego adresu e-mail, informacji o sposobie składania reklamacji, ani też regulaminu świadczenia usług.
[b]Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 18 tys. zł.[/b] Zobowiązał też firmę do zamieszczenia ogłoszenia o stosowanych praktykach w ogólnopolskim dzienniku.
Prezes uznał za sprzeczne z dobrymi obyczajami niedoinformowanie, dezorientowanie, wywoływanie błędnego przekonania u konsumenta, a także wykorzystywanie jego niewiedzy i naiwności.