Takie zmiany przewiduje przyjęta na wczorajszym posiedzeniu Sejmu nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Nowela ma ukrócić nadużycia w sektorze usług premium rate. Nieprawidłowości najczęściej polegają na rozsyłaniu do użytkowników telefonów komórkowych wiadomości zachęcających do wysyłania drogich esemesów zwrotnych w celu wzięcia udziału w różnych konkursach i loteriach. Abonenci nie mają przy tym dostatecznej wiedzy o kosztach połączeń i esemesów ani danych o organizatorze konkursu.
Nowe prokonsumenckie regulacje wprowadzają wiele obowiązków informacyjnych związanych ze świadczeniem usług typu premium rate, w tym konieczność udostępnienia cenników esemesów i połączeń o podwyższonej opłacie według ściśle określonych zasad oraz podania wiadomości dotyczących podmiotu świadczącego usługę.
Dotychczas abonenci często mogli odnieść mylne wrażenie, że to ich operator jest organizatorem loterii, podczas gdy był nim podmiot trzeci. Podczas próby zakwestionowania wysokości faktury byli więc w swojej sieci odsyłani z kwitkiem.
Po zmianach klienci będą mieli możliwość bezpłatnego zablokowania połączeń o podwyższonej opłacie, zarówno przychodzących, jak i wychodzących. Urząd Komunikacji Elektronicznej na swojej stronie internetowej zamieści wykaz firm oferujących usługi premium rate wraz z numerami, jakie obsługują.
Zobacz serwis