Ustawiane przez spółkę Cainiao (należącą do chińskiej grupy Alibaba) automaty do odbioru zakupów z platformy Aliexpress stanęła już m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu czy też Łodzi. Za procesy logistyczne i operacyjne odpowiedzialna jest polska firma Świat Przesyłek.

– Chcemy, aby Polacy nie musieli być uzależnieni od listonoszy czy kurierów i sami decydowali o tym, kiedy i w jakim czasie odbiorą zamówione przedmioty – mówi Piotr Kocoń, prezes Świata Przesyłek. Spółka odpowiedzialna jest za opracowanie procesów logistycznych i operacyjnych, przygotowanie siatki dostaw do urządzeń oraz za poszukiwanie lokalizacji. Podkreśla, iż zainteresowanie punktami nadań i odbiorów rośnie od lat. Z jednej strony są nimi zainteresowani sami klienci, którzy doceniają wygodną formę odbierania zakupionych przedmiotów, a z drugiej lokalni przedsiębiorcy i właściciele gruntów dostrzegają sposób na dodatkowy, stabilny zarobek z tytułu wynajmu.

Strategia ekspansyjna grupy Cainiao z pomocą Świata Przesyłek zakłada, że rok 2022 nadal będzie stał pod znakiem poszerzania struktur i zwiększania ilości urządzeń na terenie Polski. – Celem na najbliższe miesiące jest aktywacja 3 tys. maszyn w zarówno dużych, jak i mniejszych miastach. Wymagania co do lokalizacji są niewielkie, bowiem poszukujemy gruntów o powierzchni 3 mkw. w sąsiedztwie parkingów, z możliwością wykonania przyłącza elektrycznego. W zamian oferujemy atrakcyjne warunki finansowe, a wynajmujący mogą liczyć na długofalową współpracę – mówi Piotr Kocoń.

Na popularność samodzielnego odbioru paczek oraz szybki wzrost branży e-commerce wpływ ma przede wszystkim fakt, że w ostatnim czasie znacząco zmieniły się przyzwyczajenia konsumentów. Statystyki wskazują, że obecnie ponad 150 tys. polskich przedsiębiorstw zdecydowało się na sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. W siłę rosną również platformy typu marketplace, będące swego rodzaju punktem styku pomiędzy przedsiębiorcą a klientem. Do grona największych graczy należą podmioty zarówno polskie, jak i zagraniczne: Allegro, OLX, Ebay, Amazon czy też właśnie Aliexpress. Zainteresowanie ofertą tej ostatniej rośnie, Świat Przesyłek zanotował wzrost ilości przesyłek e-commerce o 37 proc. względem 2020 r.