Profilaktyka zdrowotna wymaga zaangażowania wielu podmiotów, od państwa począwszy, przez samorządy, organizacje pacjenckie i środowiska związane z ochroną zdrowia, aż po przedstawicieli sektora prywatnego. W panelu udział wzięli Józefa Szczurek-Żelazko, sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, zastępca głównego inspektora sanitarnego Grzegorz Chudzik, Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, p.o. prezesa NFZ Adam Niedzielski, Piotr Rogowski, dyrektor działu zakupów, członek zarządu Lidl Polska, oraz Anna Solarek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola Poland Services. Uczestnicy zapoznali się z danymi na temat zdrowia Polaków, przedstawionymi przez PZH, a także omówili aktualne działania poszczególnych instytucji i firm, których wspólnym celem jest zapobieganie problemowi otyłości w Polsce.
– Jako firma czujemy powinność podejmowania działań, które mają pomóc rozwiązać problem otyłości. Jesteśmy aktywni w trzech obszarach: reformułujemy składy naszych produktów, stawiamy na małe porcje w naszym portfolio, dzięki którym łatwiej kontrolować liczbę kalorii, oraz wprowadziliśmy intuicyjne znakowanie etykiet kolorami – podkreśliła Anna Solarek.
– Jesteśmy sygnatariuszem rozwiązań na poziomie UE i na szczeblu krajowym. Od lat obniżamy kaloryczność naszych produktów – już teraz 34 proc. naszych wyrobów ma obniżoną lub zerową zawartość cukru. Dodatkowo wprowadzamy nowe produkty, jak napoje roślinne bez dodatku cukru czy kawy z obniżoną zawartością cukru. Nasze działania wpisują się więc w misję nakreśloną przez PZH, NFZ i Ministerstwo Zdrowia – zaznaczyła Anna Solarek.
Jednym ze sposobów promocji będzie kampania społeczna „Zdrowy jak Polak" autorstwa PZH. Coca-Cola jako jedna z pierwszych firm wyraziła zainteresowanie wsparciem kampanii. – Jesteśmy przekonani, że tylko kompleksowe podejście do problemu otyłości i połączenie wysiłków administracji publicznej i biznesu ma sens i przyniesie oczekiwane rezultaty – dodała Anna Solarek.
– Bez profilaktyki nie poradzimy sobie z tym, co będzie za dekadę. Jeśli nie zapobiegniemy problemom w tej chwili, to w strukturze, gdzie dominującą grupą będą osoby zaawansowane wiekowo, nie poradzimy sobie finansowo. Nie możemy jej traktować po macoszemu – przestrzegał Adam Niedzielski, p.o. prezesa NFZ.