2010: droższe wakacje

Rusza sprzedaż letniej oferty. Po promocjach czekają nas podwyżki cen

Publikacja: 31.10.2009 04:14

2010: droższe wakacje

Foto: Archiwum

Triada wystartowała ze sprzedażą lata 2010 jeszcze w ubiegłym tygodniu. W połowie listopada dołączy Orbis. Tuż przed początkiem grudnia Itaka. Już teraz letnie wycieczki oferowane są w sprzedaży internetowych biur podróży. Ale organizatorzy wyjazdów zapowiadają: z powodu fatalnych wyników finansowych za rok 2009 oferta przyszłoroczna będzie mniejsza, a ceny wyższe.

O ile? – Na razie trudno przewidzieć. Ale założenie 10-procentowego wzrostu cen katalogowych to za mało. Jestem pewien, że będzie jeszcze wyższy – uważa dyrektor Centrum Turystyki Wyjazdowej Orbis Travel Jarosław Mojzych. Podwyżki potwierdza Itaka. Będą zależne od kierunku i odległości. – Około 8 – 12 proc. Musimy uwzględnić różnice kursowe walut – tłumaczy dyrektor marketingu i sprzedaży Itaki Piotr Henicz.

Biura liczą, że 2010 rok pozwoli im poprawić wyniki finansowe. Bo te za rok obecny, mimo zwiększenia sprzedaży w połowie sezonu, co najmniej rozczarowują. Itaka, jeden z największych graczy na rynku, sprzeda co prawda blisko 290 tys. miejsc. – Ale wynik finansowy ma się do tego nijak – zaznacza Henicz. Firma prognozowała na ten rok 15 – 20 mln zł zysku. – Będzie dobrze, jeśli zarobimy do 5 mln zł – dodaje Henicz.

Duża część biur, także tych największych, zakończy rok na minusie. – Ten rok był dla branży najgorszy. Touroperatorom będzie bardzo ciężko wyjść na zero – twierdzi dyrektor finansowy Triady Jacek Dąbrowski. Stratę odnotuje m.in. Orbis Travel. – Na szczęście nie będzie duża. Najważniejsze, że przeżyliśmy ten okres – mówi Mojzych.

Przyszły sezon biura przygotowują znacznie ostrożniej niż tegoroczny. W hotelach zmniejszyły liczbę rezerwacji gwarantowanych, za które płaci się bez względu na wykorzystanie miejsc. Kontrakty jeszcze nie są pozamykane, ale redukcje zamówień mogą sięgać 15 – 20 proc. w porównaniu z zamówieniami na rok 2009.

Teraz jednak trzeba sprzedaż rozruszać. Dlatego biura przygotowały promocje first minute, dzięki którym już teraz zagwarantują sobie klientów. Uderzenie jest mocne: obniżki sięgają nawet 40 proc. cen katalogowych. Ale będą dostępne tylko przez pewien czas. W Triadzie 40-procentowe zniżki kończą się 10 listopada. Co potem? Pojawią się promocje „gazetkowe”: z rabatem procentowym lub kwotowym. Ale mniej atrakcyjne. – Taniej niż teraz już nie będzie – zaznacza Dąbrowski. W Itace (maksymalnie 35 – 40 proc.) bonusy zostaną podzielone na 4 miesiące. W każdym kolejnym będą niższe i zależne od sprzedaży w miesiącu poprzednim. W giełdowym Rainbow Tours sięgną 27 proc., w Orbisie nie przekroczą 20 proc.

Przedstawiciele branży nie kryją, że efekty sprzedaży będą jednak zależeć od sytuacji ekonomicznej w Polsce. – Jeszcze nie wszyscy otrząsnęli się z kryzysu. Dlatego cały rynek nie wzrośnie w przyszłym roku zbyt wiele – mówi wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Triada wystartowała ze sprzedażą lata 2010 jeszcze w ubiegłym tygodniu. W połowie listopada dołączy Orbis. Tuż przed początkiem grudnia Itaka. Już teraz letnie wycieczki oferowane są w sprzedaży internetowych biur podróży. Ale organizatorzy wyjazdów zapowiadają: z powodu fatalnych wyników finansowych za rok 2009 oferta przyszłoroczna będzie mniejsza, a ceny wyższe.

O ile? – Na razie trudno przewidzieć. Ale założenie 10-procentowego wzrostu cen katalogowych to za mało. Jestem pewien, że będzie jeszcze wyższy – uważa dyrektor Centrum Turystyki Wyjazdowej Orbis Travel Jarosław Mojzych. Podwyżki potwierdza Itaka. Będą zależne od kierunku i odległości. – Około 8 – 12 proc. Musimy uwzględnić różnice kursowe walut – tłumaczy dyrektor marketingu i sprzedaży Itaki Piotr Henicz.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli