Usługa cash back polega na wypłacie gotówki w kasie punktu handlowo-usługowego przy okazji bezgotówkowej transakcji zakupu z użyciem karty płatniczej.
NBP wskazał w raporcie na temat usługi cash back na polskim rynku, że analizuje różne czynniki, które mogą mieć wpływ na stosunkowo niski stopień ubankowienia i wykorzystania płatności bezgotówkowych w Polsce. Jako jeden z czynników, który może mieć znaczenie dla wyjaśnienia braku posiadania rachunku bankowego, wskazuje się nieraz stosunkowo słabo rozwiniętą w Polsce infrastrukturę bankomatów. Są one głównymi - obok kas oddziałów banków – punktami, w których posiadacz rachunku bankowego może wypłacić gotówkę ze swojego rachunku.
W raporcie wskazano, że pomimo rosnącej co roku liczby bankomatów w Polsce (na koniec grudnia 2013 r. było ich 18 tys. 905), ich średnia liczba przypadająca na jeden milion mieszkańców sytuowała w 2012 r. Polskę na 19. miejscu w UE.
"Równocześnie od kilku lat rozwija się w Polsce i innych krajach alternatywny wobec bankomatów i kas oddziałów banków sposób dostępu do środków na rachunku, który znacząco zwiększa liczbę takich punktów, tj. usługa cash back" - napisano w raporcie.
Zgodnie z szacunkowymi danymi NBP, usługę tę na koniec grudnia 2013 r. oferowało około 40 tys. placówek handlowych. "Warunkiem koniecznym dla funkcjonowania usługi cash back jest stosunkowo łatwy dostęp klientów posiadających karty płatnicze do terminali akceptujących płatności przy użyciu kart" - napisano.