Powołują się na wyniki badań przeprowadzonych przez Pentor wśród 129 dyrektorów finansowych z największych firm.

W związku z tą sytuacją eksperci apelują do polityków ogłoszenia szczegółowego harmonogramu naszego wejścia do euro, a przedsiębiorstwom radzą, by jak najszybciej zaczęły planować odpowiednie działania.

Dodają, że średni czas związany z właściwym przygotowaniem do przyjęcia euro wynosi w przypadku instytucji finansowych 2 i pół roku. Firmy telekomunikacyjne, podobnie jak przedsiębiorstwa z szeroką bazą klientów, muszą zaplanować na to przedsięwzięcie około półtora roku. Natomiast mniejsze firmy produkcyjne, usługowe i handlowe powinny podjąć przygotowania około 9 miesięcy przed wprowadzeniem podwójnych cen.

Eksperci Deloitte szacują, że nasze firmy na wprowadzenie nowej waluty wydadzą jednorazowo około 0,3 procent rocznych przychodów.Dodają, że przy odpowiednim zaplanowaniu wydatków istnieje możliwość wykorzystania funduszy unijnych w sfinansowaniu przygotowań do przyjęcia europejskiej waluty.