Historia pisana keczupem

Pudliszki, najmocniejsza marka wśród produktów żywnościowych, od kilkudziesięciu lat kojarzą się Polakom z keczupami i przecierami

Publikacja: 10.12.2009 00:47

[b] [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/413084] Ranking marek produktów żywnościowych[/link][/b]

– Pudliszki są znane prawie każdej polskiej pani domu, ponieważ od 90 lat są synonimem najwyższej jakości produktów spożywczych – szczycą się w Heinz Polska. Od 12 lat amerykański gigant jest właścicielem tej marki. Szczycą się nie bez powodu, bo właśnie jakość Pudliszek zyskała najwięcej punktów w naszym rankingu.

Wraz z wysoką świadomością marki, jej prestiżem, siłą i postrzeganą wartością pozwoliło to Pudliszkom na awans z pozycji wicelidera na pierwsze miejsce w tegorocznym zestawieniu najmocniejszych marek spożywczych Mariusz Wójcicki, dyrektor marketingu Heinz Polska, wyjaśnia, że teraz kluczowymi dla Pudliszek są rynki sosów i dań gotowych. W segmencie sosów podawanych na gorąco zajmują pozycję wicelidera pod względem wartości sprzedaży. Natomiast na rynku dań gotowych marka należąca do Heinza jest liderem (także pod względem wartości sprzedaży). Jej udziały wynoszą w nim ok. 30 proc.

W ostatnich miesiącach sprzedaż dań gotowych nie rosła w Polsce tak szybko jak w poprzednich dwóch, trzech latach. Jednak zdaniem producentów wyhamowanie jest przejściowe, ponieważ rynkowi daleko jeszcze do nasycenia.

W pierwszej dwudziestce najmocniejszych marek żywnościowych są jeszcze dwie także dobrze znane na rynku dań gotowych Łowicz i Kotlin. Obie należą do firmy Agros Nova, jednego z największych konkurentów Pudliszek. Zarówno Kotlin, jak i Łowicz mają także mocną pozycję na rynku przetworów pomidorowych, o który walczą Pudliszki. Właściciel tej marki podkreśla, że na razie żadna inna w Polsce nie przynosi tak wysokich przychodów w segmencie keczupów i koncentratów.

Pierwsze zachowane dokumenty świadczące o obecności przetwórstwa spożywczego w Pudliszkach pochodzą z XIX wieku. Józef Łubiński, ówczesny ich właściciel, założył cukrownię. W 1919 roku majątek kupił inżynier rolnictwa Stanisław Fenrych. Cztery lata później zbudował pierwszą fabrykę, która produkowała kompoty i przetwory z warzyw.

Kolejnym krokiem w rozwoju Pudliszek było wejście na rynek przetworów pomidorowych. Natomiast w latach 30. XX wieku fabryka zaczęła eksportować. Jej produkty trafiały m.in. do Francji i Niemiec.

Po wojnie, dzięki prowadzonym inwestycjom, Pudliszki nie podupadły. W 1994 roku Chicago Europe Partners przekształcił je w spółkę akcyjną, a po trzech latach firma przeszła w ręce Heinza.

Produkty z logo Pudliszek, między innymi keczupy, koncentraty pomidorowe i musztardy, trafiają za granicę i dzisiaj. Firma sprzedaje ich najwięcej do Wielkiej Brytanii, Irlandii i Niemiec, czyli tam, gdzie jest najliczniejsza Polonia. Kupić je można także w Stanach Zjednoczonych, Belgii, Holandii oraz krajach skandynawskich.

Drugie miejsce wśród najmocniejszych marek spożywczych zajęły w tym roku mrożonki Horteksu, awansując o cztery pozycje. Tak jak Pudliszki marka Hortex znana jest w Polsce od kilkudziesięciu lat, będąc na swym rynku bezapelacyjnym liderem.

Trzecią pozycję utrzymał Sokołów, wicelider krajowego rynku mięsa i wędlin. Właściciel brandu jest jednym z niewielu w branży mięsnej, którzy stawiają na reklamę w mediach. Nie licząc grupy Animex, właściciela dziewiątych w rankingu Morlin i 11. Krakusa.

W pierwszej dwudziestce najmocniejszych marek silną reprezentację mają także przetwory mleczarskie. Najwyżej, na szóstym miejscu, znalazła się Bakoma, znana głównie na rynku jogurtów. Ósma pozycja należy do Łaciatego. Producentem tego najpopularniejszego w Polsce mleka UHT jest Mlekpol, największa spółdzielnia mleczarska w Polsce. W ostatniej kampanii promocyjnej do Łaciatego nawiązał największy konkurent Mlekpolu Mlekovita (miejsce 15.). Reklamując mleko Wypasione, podkreśla, że paski są modniejsze od łat.

Wyżej od Mlekovity w rankingu znalazły się Piątnica kojarzona przede wszystkim z serkami wiejskimi oraz Turek – popularny ser pleśniowy.

Beata Drewnowska

[b] [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/413084] Ranking marek produktów żywnościowych[/link][/b]

– Pudliszki są znane prawie każdej polskiej pani domu, ponieważ od 90 lat są synonimem najwyższej jakości produktów spożywczych – szczycą się w Heinz Polska. Od 12 lat amerykański gigant jest właścicielem tej marki. Szczycą się nie bez powodu, bo właśnie jakość Pudliszek zyskała najwięcej punktów w naszym rankingu.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy