Klienci ubezpieczycieli skarżą się do rzecznika

Klienci ubezpieczycieli najczęściej skarżą się do rzecznika ubezpieczonych na problemy związane z ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Sporo skarg dotyczy też odszkodowań po ubiegłorocznych powodziach oraz tegorocznej surowej zimie

Publikacja: 19.08.2011 10:19

Klienci ubezpieczycieli skarżą się do rzecznika

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Rzecznik ubezpieczonych podsumował skargi, które wpłynęły do niego w I połowie 2011 r. Łącznie wpłynęło 7437 skarg.

Tradycyjnie najwięcej skarg – bo aż 4087 - dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych. Polisy te są najpopularniejsze, najczęściej więc klienci mają z nimi kłopoty. Najwięcej problemów jest z obowiązkowym OC pojazdów mechanicznych. Odnoszą się one głównie do występowania tzw. podwójnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, kiedy to klienci zawierają umowę z innym towarzystwem bez wypowiedzenia wcześniejszej. W takiej sytuacji mają dwie polisy i za obie muszą zapłacić składkę.

Problem ten niedługo będzie rozwiązany. Od 1 stycznia 2012 r. posiadacz dwóch polis OC będzie mógł wypowiedzieć niechcianą umowę, która przedłużyła się bez jego wiedzy na kolejny okres. Nowela ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych miesiąc temu została przyjęta przez Sejm.

Klienci skarżą się też na problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne po sprzedaży pojazdu oraz na wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf składek. W przypadku autocasco, które również jest przedmiotem wielu reklamacji, klienci najczęściej narzekają na odmowę wypłaty odszkodowania lub opóźnienia w wypłacie oraz kwestionują wysokość odszkodowania.

Aż 992 skargi w minionym półroczu odnosiły się od ubezpieczeń na życie. Najliczniejsza grupa spraw z tego zakresu dotyczyła ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie, ale sporo dotyczyło też samych ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń z funduszem kapitałowym. Spory najczęściej związane były z wysokością świadczenia, w tym zaniżenia procentu uszczerbku na zdrowiu, jak też zbyt niskiej kwoty przyznanego świadczenia.

Ubiegłoroczne powodzie i sroga ostatnia zima sprawiły, że klienci częściej korzystali z ubezpieczenia mienia na wypadek kradzieży z włamaniem, od ognia i innych zdarzeń losowych. Odmów odszkodowania oraz nieprawidłowości w likwidacji szkód z tego zakresu dotyczyło 689 skarg. Przyczyną odmowy wypłaty odszkodowania przez towarzystwa często był brak ochrony ubezpieczeniowej, który był konsekwencją wybranego przez ubezpieczającego zakresu ochrony oraz niedostosowanie zabezpieczenia mienia do wymogów zawartych w OWU.

Wielu klientów towarzystw nie wie, jaką ochronę ubezpieczeniową zapewnia ich polisa. Oszczędzając niekiedy na składce ubezpieczeniowej nie zapewniają tym samym  potrzebnej ochrony, co po szkodzie skutkuje odmową wypłaty odszkodowania, gdyż zdarzenie ubezpieczeniowe znajduje się poza  zakresem odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Nie zawsze rzecznik ubezpieczonych może pomóc. Niejednokrotnie klient nie ma racji. Dołączone do skargi dokumenty wyraźnie wskazują, że ubezpieczyciel nie naruszył prawa. W takich przypadkach rzecznik ubezpieczonych nie podejmuje interwencji. Często jest też tak, że rzecznik podejmuje się mediacji, ale jego działania nie powodują zmiany stanowiska ubezpieczyciela. Rzecznik nie ma wobec towarzystw funkcji nadzorczych i nie może ich zmusić do uznania roszczenia. Mimo tego w 36,3 proc. przypadków po jego interwencji towarzystwa zmieniły stanowisko na korzyść klientów.

W zestawieniu skarg najgorzej wypada Link4. Najwięcej niezadowolonych - nie w liczbach bezwzględnych, lecz proporcjonalnie do liczby sprzedanych polis - jest wśród klientów tego ubezpieczyciela. Podobnie było w ubiegłym roku. Często do rzecznika skarżyli się też klienci MTU Mojego Towarzystwa Ubezpieczeń, Generali, Generali Życie, Avivy, PTU, PZU Życie, TU na Życie Compensa TU na Życie, Cardif Polska  i Warty.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: r.skibinska@rp.pl

Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę