Rzecznik ubezpieczonych podsumował skargi, które wpłynęły do niego w I połowie 2011 r. Łącznie wpłynęło 7437 skarg.
Tradycyjnie najwięcej skarg – bo aż 4087 - dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych. Polisy te są najpopularniejsze, najczęściej więc klienci mają z nimi kłopoty. Najwięcej problemów jest z obowiązkowym OC pojazdów mechanicznych. Odnoszą się one głównie do występowania tzw. podwójnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, kiedy to klienci zawierają umowę z innym towarzystwem bez wypowiedzenia wcześniejszej. W takiej sytuacji mają dwie polisy i za obie muszą zapłacić składkę.
Problem ten niedługo będzie rozwiązany. Od 1 stycznia 2012 r. posiadacz dwóch polis OC będzie mógł wypowiedzieć niechcianą umowę, która przedłużyła się bez jego wiedzy na kolejny okres. Nowela ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych miesiąc temu została przyjęta przez Sejm.
Klienci skarżą się też na problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne po sprzedaży pojazdu oraz na wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf składek. W przypadku autocasco, które również jest przedmiotem wielu reklamacji, klienci najczęściej narzekają na odmowę wypłaty odszkodowania lub opóźnienia w wypłacie oraz kwestionują wysokość odszkodowania.
Aż 992 skargi w minionym półroczu odnosiły się od ubezpieczeń na życie. Najliczniejsza grupa spraw z tego zakresu dotyczyła ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie, ale sporo dotyczyło też samych ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń z funduszem kapitałowym. Spory najczęściej związane były z wysokością świadczenia, w tym zaniżenia procentu uszczerbku na zdrowiu, jak też zbyt niskiej kwoty przyznanego świadczenia.