Łączna wartość wszystkich 330 najdroższych polskich marek wyniosła w tym roku 57 mld zł. To wciąż imponująca kwota, ale o 4 mld zł niższa niż rok wcześniej. W tegorocznym zestawieniu „Rz" spora grupa marek, bo 117, zyskała na wartości, ale jednocześnie rekordowa liczba uczestników rankingu - 189 brandów, o 47 więcej niż przed rokiem - ma obecnie niższe wyceny niż w2010 r.
Światowa strategia
Do pierwszego spadku w ośmioletniej historii naszego rankingu przyczyniły się zawirowania na giełdzie. - Algorytm kalkulacji wartości marek uwzględnia koszt kapitału, a ten jest zależny od wahań indeksów giełdowych - wyjaśnia Marcin Anklewicz, szef firmy Acropolis Advisory, która przygotowuje zestawienie. - Warto zauważyć, że WIG20 spadł od końca 2010 r. aż o16,5 proc. W tym kontekście średni spadek wartości marki w naszym rankingu wynoszący 3 proc. wygląda więc zadziwiająco dobrze - podkreśla Anklewicz.
Zobacz:
Ranking Najcenniejszych Polskich Marek 2011 - Pierwsze 10 miejsc
Jak dodaje, największymi poszkodowanymi są w tym roku marki finansowe, wśród których przed spadkiem obroniło się jedynie kilka banków, w tym nadal goniący lidera PKO BP. Rewelacyjnie poradził sobie natomiast tym razem sektor telekomunikacyjny.