Giełdowa bessa i globalizacja obniżyły wartość marek

Wartość 330 marek po raz pierwszy zmalała. To efekt spadków na giełdzie i wycofania kilku brandów

Publikacja: 14.12.2011 19:46

Giełdowa bessa i globalizacja obniżyły wartość marek

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Łączna wartość wszystkich 330 najdroższych polskich marek wyniosła w tym roku 57 mld zł. To wciąż imponująca kwota, ale o 4 mld zł niższa niż rok wcześniej. W tegorocznym zestawieniu „Rz" spora grupa marek, bo 117, zyskała na wartości, ale jednocześnie rekordowa liczba uczestników rankingu - 189 brandów, o 47 więcej niż przed rokiem - ma obecnie niższe wyceny niż w2010 r.

Światowa strategia

Do pierwszego spadku w ośmioletniej historii naszego rankingu przyczyniły się zawirowania na giełdzie. - Algorytm kalkulacji wartości marek uwzględnia koszt kapitału, a ten jest zależny od wahań indeksów giełdowych - wyjaśnia Marcin Anklewicz, szef firmy Acropolis Advisory, która przygotowuje zestawienie. - Warto zauważyć, że WIG20 spadł od końca 2010 r. aż o16,5 proc. W tym kontekście średni spadek wartości marki w naszym rankingu wynoszący 3 proc. wygląda więc zadziwiająco dobrze - podkreśla Anklewicz.

Zobacz:

Ranking Najcenniejszych Polskich Marek 2011 - Pierwsze 10 miejsc

Jak dodaje, największymi poszkodowanymi są w tym roku marki finansowe, wśród których przed spadkiem obroniło się jedynie kilka banków, w tym nadal goniący lidera PKO BP. Rewelacyjnie poradził sobie natomiast tym razem sektor telekomunikacyjny.

Do spadku łącznej wartości wycenianych w naszym rankingu marek przyczyniły się także strategiczne decyzje globalnych inwestorów, które doprowadziły do wycofania z rynku marek Era i Lukas Bank.

Zobacz:

Ranking Najcenniejszych Polskich Marek 2011 - Pełny ranking – płatne

Co prawda prawie co roku z naszego zestawienia znika licząca się marka zastąpiona wprowadzonym do Polski międzynarodowym brandem, ale nie zawsze jest to tak spektakular na zmiana jak w przypadku Ery, która w zeszłorocznym rankingu zajmowała piąte miejsce i była wyceniana na prawie 1,5 mld zł. Latem tego roku zastąpiło ją światowe logo T-Mobile. Dodatkowe ponad pół miliarda zabrała z zestawienia wycofana wraz z Erą Era Tak Tak.

Z kolei zastąpienie marki Lukas Banku globalnym Credit Agricole ujęło prawie 800 mln zł z naszego rankingu.

Tych strat nie zdołał wyrównać wzrost wartości ponad 100 marek, choć w niektórych przypadkach był on wielokrotny (tak duża dynamika dotyczyła niestety mniejszych marek).

Lokalny patriotyzm

Zdaniem specjalistów ds. brandingu z globalizacją i zastępowaniem krajowych marek międzynarodowymi znakami firmowymi musimy się pogodzić - zwłaszcza w sektorach, w których krajowi konsumenci nie są tak przywiązani do polskości produktu jak w przypadku artykułów spożywczych; tutaj zarówno rodzimi, jak i globalni producenci jak jeden mąż stawiają na polskie marki. - Duża ryba zjada małą - mówi Jarosław Filipek, szef firmy doradczej Codes, komentując zmiany polskich marek na światowe brandy. Jak podkreśla, marka jest narzędziem do zarabiania pieniędzy. Ma zapewnić wyższe marże i udziały rynkowe - nic więc dziwnego, że inwestor zastępuje lokalny brand marką liczącą się na świecie.

Są jednak branże  -nie tylko spożywcza  -w których krajowi gracze mają mocną pozycję.  -Mamy coraz więcej kategorii produktów, w których to polskie marki rozdają karty. Działają bez kompleksów i bardzo skutecznie. Tak jest np. na rynku jubilerskim, gdzie liczą się Apart, Kruk i Yes, na rynku soków, mleka, a ostatnio siłę krajowych marek widać też w napojach izotonicznych i energetycznych - ocenia Jacek Sadowski, prezes agencji reklamowej Demo Effective Launching.

OPINIE:

Zbigniew Jagiełło

, prezes PKO BP

Jesteśmy wciąż pierwszą marką w kategorii finanse, ale szkoda, że o włos przegraliśmy w rankingu najcenniejszych marek. Naszym celem jest prześcignięcie głównego konkurenta – PKN Orlen – w perspektywie trzech lat. Będzie to możliwe dzięki konsekwentnemu budowaniu zaufania klientów i zwiększaniu wartości banku dla akcjonariuszy.

Krzysztof Pawiński

, prezes i współwłaściciel Grupy Maspex

Dla firmy  marki są bezcenne -  dają jej stabilizację, silną pozycję na rynku oraz zwiększają jej wartość. Produkty wcześniej, czy później kończą swoją żywotność.Marki są w stanie przetrwać i być odpornymi na recesję. Budowa marki to proces zaplanowany i ciągły, obejmujący nie tylko dbałość o jakość, skuteczne działania marketingowe i pracę w dystrybucji, ale również wsłuchiwanie się w głosy konsumentów

Zenon Ziaja

, prezes i właściciel firmy Ziaja

W dłuższej perspektywie nie ma firmy bez marki, zwłaszcza w takiej branży jak kosmetyki.Tutaj marka jest nieodzowna.   W budowaniu marki najważniejsza jest cierpliwość- są wprawdzie przykłady szybkich sukcesów,  ale to się zdarza na nowych rynkach np. w  nowoczesnych technologiach.  Obok cierpliwości    w tworzeniu marki potrzeba  też jednolitej, spójnej idei- przyjaznej dla konsumentów.

Michał Stawecki

, dyrektor marketingu firmy Apart

Chcąc utrzymać pozycję najsilniejszej marki zwracamy uwagę na wszystkie aspekty jej mocy. Jako lider jesteśmy bacznie obserwowani przez klientów i to oni decydują, czy jesteśmy najsilniejszą marką czy nie. Marka musi pozytywnie zaskakiwać, ciągle wzbudzać zainteresowanie i wywoływać u klientów pozytywne emocje. Robiąc spektakularne kampanie należy pamiętać, że kolejna musi być jeszcze lepsza, bardziej zaskakująca. Wykonując pewien ruch, należy być przygotowanym na kolejny, na rozwój.

Leszek Wącirz

, dyrektor dywizji kulinarnej marki Winiary

Awans marki Winiary na pierwsze miejsce w kategorii „pozostałe produkty żywnościowe" był dla nas bardzo miłym zaskoczeniem. Ten sukces to efekt naszej strategii – postawienia na takie wartości jak tradycja, ale ze współczesnym charakterem. Dostosowujemy się do naszych klientów, którzy są nieco zabiegani, nieco szaleni; nowocześni, ale wciąż bardzo rodzinni.

Anna Bogel-Malicka

, senior brand manager Lotte Wedel

Utrzymanie przez kolejne lata tytułu najlepszej marki w kategorii słodycze i lody wcale nie jest łatwe, ponieważ konkurencja też bardzo się stara. Udaje się to nam dzięki różnorodnym dzia łaniom komunikacyjnym, ale też wprowadzaniu na rynek atrakcyjnych, nowoczesnych produktów. Nadążamy za trendami rynkowymi, a nawet mogę powiedzieć, że je wyznaczamy.

Łączna wartość wszystkich 330 najdroższych polskich marek wyniosła w tym roku 57 mld zł. To wciąż imponująca kwota, ale o 4 mld zł niższa niż rok wcześniej. W tegorocznym zestawieniu „Rz" spora grupa marek, bo 117, zyskała na wartości, ale jednocześnie rekordowa liczba uczestników rankingu - 189 brandów, o 47 więcej niż przed rokiem - ma obecnie niższe wyceny niż w2010 r.

Światowa strategia

Pozostało 93% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy