Oszustwa na wnuczka i na policjanta. Wyłudzenia pieniędzy

Tylko w Warszawie i okolicach w tym roku przestępcy oszukali metodą na wnuczka czy policjanta blisko 500 osób. Ukradli im w sumie ponad 10 mln zł. Czasami nieszczęścia udaje się uniknąć dzięki interwencji pracowników banków.

Publikacja: 13.11.2014 05:21

Oszustwa na wnuczka i na policjanta. Wyłudzenia pieniędzy

Foto: Bloomberg

Kilka tygodni temu w Łukowie na Lubelszczyźnie dzięki czujności jednej z pracownic banku policjanci zatrzymali oszusta. 78-letnia mieszkanka Łukowa chciała podjąć 70 tys. zł. Tak duża wypłata zainteresowała kasjerkę. Zapytała ona starszą panią, na co mają być przeznaczone pieniądze. Kiedy usłyszała jej historię, doradziła kontakt z policją. Jeszcze tego samego dnia mundurowi zatrzymali 30-letniego oszusta. Takich przypadków jest mnóstwo.

Policja ostrzega: mamy plagę wyłudzeń pieniędzy od osób starszych. Przestępcy podszywają się pod wnuków, krewnych, siostrzeńców, a ostatnio nawet pod funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego czy policji. Najpierw dzwoni ktoś, kto prosi o pieniądze dla rzekomego krewnego ofiary, znajdującego się właśnie w bardzo trudnej sytuacji, a potem inna osoba podająca się za policjanta czy funkcjonariusza CBŚ. Drugi rozmówca przekonuje, że śledczy namierzyli oszustów, wiedzą o ich telefonie i proszą o udział w zainscenizowanej prowokacji. W tym celu należy wskazanej osobie przekazać gotówkę.

Ofiary myślą, że pomagają rodzinie lub organom ścigania. W wielu przypadkach starsi ludzie udają się po pieniądze do banków, pobierają je z rachunków czy lokat. Często są to oszczędności całego życia.

Tylko w Warszawie i okolicach w tym roku przestępcy nabrali w taki sposób blisko 500 osób. Zgarnęli w sumie ogromną kwotę ponad 10 mln zł. Jak podkreślają policjanci, proceder kwitnie w całym kraju, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach.

Czujne oko bankowca

Aby ograniczyć skalę tego typu przestępstw, mundurowi coraz ściślej współpracują z bankami. A i sami bankowcy podejmują działania, by pomóc policji i swoim klientom.

Jak przyznają przedstawiciele banków, sytuacje, kiedy kasjerki zaczynają podejrzewać, że ktoś próbuje wyłudzić pieniądze od klienta, wcale nie należą do rzadkości. – We wrześniu czujnością wykazała się pracownica naszej placówki w Pleszewie. Dzięki temu udało się uratować pieniądze klientów – opowiada Magdalena Lejman z PKO BP.

Dodaje, że podobna sytuacja miała miejsce niedawno w Poznaniu. Tam również dzięki działaniom bankowców udało się udaremnić próbę wyłudzenia oszczędności.

ING Bank Śląski także współpracuje z organami ścigania. I też ma w tej dziedzinie sukcesy. Kilka miesięcy temu w wyniku współdziałania policja zatrzymała sprawcę oszustwa.

– W innym przypadku nasz oddział powiadomił policję, która zaopiekowała się klientką i nie doszło do przekazania pieniędzy oszustowi – opowiada Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika tego banku.

Szkolenia ?dla pracowników

Tomasz Bogusławski z Pekao mówi, że w ostatnim okresie pracownikom tej instytucji pięciokrotnie udało się uchronić klientów przed oszustami. – W takich sytuacjach zawsze informujemy policję – dodaje przedstawiciel Pekao.

Tomasz Bogusławski podkreśla, że jego bank od wielu lat podejmuje szereg działań mających przeciwdziałać oszustwom metodą na wnuczka czy na policjanta.

– Nasz departament bezpieczeństwa cyklicznie informuje o różnych rodzajach przestępstw, chcąc w ten sposób uczulić pracowników oddziałów na pojawiające się zagrożenia – tłumaczy Tomasz Bogusławski. Bank Pekao wspólnie z policją rozpoczął cykl szkoleń dla pracowników, aby jeszcze lepiej chronić osoby starsze przed próbami oszustw tego rodzaju.

– Nasi pracownicy zwracają szczególną uwagę na nietypowe zachowania ludzi starszych podejmujących większe kwoty z banku. Wielokrotnie rozmowa z klientem wzbudzała podejrzenia co do celu wypłaty – mówi przedstawiciel Pekao. Dodaje, że podejrzenia nieraz się sprawdziły. Dzięki czujności udało się zapobiec kradzieżom metodą na wnuczka.

Współpraca z policją

Jak mówi Joanna Majer-Skorupa, pracownicy ING Banku Śląskiego również starają się ostrzegać klientów. I jeśli to możliwe, bank współpracuje z policją w takich przypadkach.

Podobnie reagują pracownicy PKO BP. – Zawsze zwracają uwagę na nietypowe lub niepokojące zachowania klientów. W sytuacji, w której podejrzewają, że dana osoba może znajdować się pod wpływem oszustów, powiadamiają policję – zapewnia Magdalena Lejman z tego banku.

Jak twierdzi, reakcja pracowników zależy od sytuacji i zachowania samych klientów. Na przykład w Pleszewie została wezwana policja i do czasu jej przyjazdu pracownicy obsługiwali klientów, jakby nic się nie stało.

Akcja informacyjna

PKO BP we współpracy z warszawską policją przygotowuje właśnie akcję informacyjną skierowaną do klientów i pracowników banku.

– Wkrótce w naszym drukowanym magazynie „Bankomania", dystrybuowanym w oddziałach, pojawi się artykuł ostrzegający przed oszustwami na wnuczka lub na policjanta. Będzie on dostępny w oddziałach w pierwszej połowie grudnia – dodaje Magdalena Lejman. W artykule, który ukaże się w gazetce PKO BP, jest informacja, jak zachowują się oszuści, którzy chcą wyłudzić pieniądze, oraz znajdują się porady, co robić w takiej sytuacji.

– Niezależnie od tego, jak pilna i dramatyczna byłaby historia, którą słyszymy w słuchawce telefonu, nie ulegajmy emocjom i nie działajmy pochopnie – radzą bankowcy.

Najpierw należy sprawdzić autentyczność osoby, która do nas dzwoni. Warto w tej sprawie skontaktować się z kimś z rodziny. Można też zadzwonić do przyjaciół i porozmawiać o całym zdarzeniu. W żadnym razie nie należy przekazywać gotówki nieznajomemu, robić przelewu na jego konto ani brać kredytu pod wpływem jego nacisków.

Jeśli podejrzewamy, że mamy do czynienia z oszustem, powinniśmy natychmiast skontaktować się z policją. Niezależnie od tego pamiętajmy, że nic nie ochroni nas przed tego typu przestępcami lepiej niż zachowanie zdrowego rozsądku.

Jak się zachować, gdy zadzwoni „wnuczek" lub „policjant"?

źródło: PKO BP

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy