Instytut badania rynku GfK z Norymbergi podał po przeprowadzonej ankiecie wśród ok. 2 tys. Niemców, że jego wskaźnik nastrojów konsumentów dla września zmalał do minus 1,2 pkt ze skorygowanego minus 0,4 dla sierpnia. Analitycy pytani przez Reutera spodziewali się minus 0,7 pkt.
„Ceny rosły szybko od połowy roku. To miało szkodliwy wpływ na nastroje konsumentów” - stwierdził w komunikacie ekspert GfK, Rolf Bürki. Ceny artykułów konsumpcyjnych wzrosły w lipcu o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, był to najwyższy wzrost od 13 lat i wywołał zaniepokojenie, czy wpłynie na dłużej na koszty utrzymania.
Rosnąca liczba infekcji na koronawirusa i wolniejsze tempo szczepień także wpłynęły na oczekiwania konsumentów związane z gospodarką i wyhamowały ich gotowość do robienia zakupów - dodał Bürki. Według danych Instytutu Roberta Kocha, w środę 25 sierpnia zanotowano 11 561 nowych przypadków zachorowań, 59,4 proc. ludności jest w pełni zaszczepione, a 64,4 proc. dostało przynajmniej pierwszą dawkę.
Wskaźnik klimatu konsumenckiego wskazuje na poprawę realnego spożycia w następnym miesiącu. Odczyt powyżej zera sygnalizuje jego wzrost, poniżej zera - spadek wobec takiego miesiąca sprzed roku. Według GfK, zmiana o jedną dziesiątą punktu odpowiada rocznej zmianie spożycia o 0,1 proc.
Ogłoszona dzień wcześniej ocena nastrojów szefów niemieckich firm w sierpniu potwierdziła ich drugie kolejne pogorszenie, bo gorzej oceniają najbliższe miesiące z powodu rosnącej liczby zachorowań i utrzymujących się zatorów w zaopatrzeniu.