Letni szturm wódki na kurorty

Producenci mocnych trunków nie oszczędzają na wakacyjnych promocjach. Największe firmy wydają na nie nawet o kilka milionów złotych więcej niż na pozostałe kampanie w ciągu roku

Aktualizacja: 08.07.2008 22:57 Publikacja: 08.07.2008 20:06

Letni szturm wódki na kurorty

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

– Latem ostra walka o konsumentów przenosi się do miejscowości turystycznych – mówi Grzegorz Chojnacki, prezes Nemiroff Polska, dystrybutora ukraińskiej wódki Nemiroff. Tak jak większość firm działających na polskim rynku wódki, wartym ponad 8 mld zł, spółka ta stara się dotrzeć do wszystkich najważniejszych polskich kurortów.

W ścisłej czołówce są miasta z Wybrzeża: Hel, Międzyzdroje i Łeba. Zaciekły bój toczy się także w Trójmieście, a szczególnie w Sopocie. Popularne są też Mazury, szczególnie Mikołajki i Mrągowo.

Firmy nie zdradzają, ile wydają na wakacyjny marketing. "Rz" udało się jednak ustalić, że jedna z nich za zdobycie pierwszeństwa sprzedaży lub wyłączności dla swej marki w kilku strategicznych lokalach na Wybrzeżu zapłaciła ok. 1 mln zł za sezon. W sumie – według naszych szacunków – latem producenci i dystrybutorzy wydają na promocję od kilkuset tysięcy do nawet kilku milionów złotych więcej niż na resztę kampanii w ciągu roku.

– Nie możemy sobie pozwolić na nieobecność tam, gdzie są osoby kupujące nasze produkty na co dzień – przyznaje Paweł Sumiński, senior brand manager w Wyborowej. Dodaje, że firma stara się także zdobyć nowych konsumentów wiernych innym markom.

Aby wyprzedzić konkurencję, firmy przerzucają do kurortów swoich przedstawicieli handlowych z innych miast. – Naszych handlowców ze Szczecina i Trójmiasta wspierają pracownicy z Poznania, Łodzi i Katowic. Dzięki temu możemy dotrzeć do lokali działających sezonowo – wyjaśnia Gabriel Miedzianowski, brand manager marki Absolut, którą w Polsce sprzedaje V&S Luksusowa.

Magnesem mają być także oryginalne kampanie promocyjne. Polmos Lublin koncentruje się na żołądkowej gorzkiej. Przez dwa miesiące w 240 lokalach będzie ją można o określonej porze kupić za połowę ceny. – Aby utrzymać stały wzrost sprzedaży, musimy szukać nowych i ciekawych form promocji. Dążymy do unikalnych, a nawet nieco kontrowersyjnych rozwiązań – wyjaśnia Łukasz Konieczny z lubelskiej firmy. Stąd hasło kampanii: "Nie bądź małpa... pij żołądkową".

Giełdowa Spółka Central European Distribution Corporation, lider polskiego rynku wódki, promuje żubrówkę i bolsa. Stawia na luksusowe lokale. – Akcje prowadzone latem pozwalają na popularyzację naszych marek wśród zamożnej grupy kupujących alkohol – podkreśla Joanna Bujarska-Ciszek, dyrektor marketingu CEDC.

Problemem dystrybutorów wódki jest fakt, że tradycyjnie, gdy robi się ciepło, Polacy chętniej niż mocne alkohole kupują piwo. – Jeżeli latem jest gorąco, sprzedaż jest o ok. 20 proc. mniejsza od przeciętnej w pozostałych miesiącach, nie licząc końcówki roku, kiedy popyt na wódkę jest największy – mówi Grzegorz Chojnacki.

Wyjściem z sytuacji są koktajle i drinki na bazie wódek, do których kupowania i przyrządzania zachęca większość producentów i dystrybutorów. Należąca do giełdowego Belvedere spółka Sobieski poszła o krok dalej. Promuje w kurortach swój napój alkoholowy Sobieski Impress. Marka ta jest obecnie liderem rynku produktów RTD, czyli gotowych do spożycia. – Sprzedaż Sobieski Impress od czerwca do września stanowi połowę całorocznej sprzedaży tego produktu – wyjaśnia Paweł Szarzyński, brand manager marki Sobieski.

– Latem ostra walka o konsumentów przenosi się do miejscowości turystycznych – mówi Grzegorz Chojnacki, prezes Nemiroff Polska, dystrybutora ukraińskiej wódki Nemiroff. Tak jak większość firm działających na polskim rynku wódki, wartym ponad 8 mld zł, spółka ta stara się dotrzeć do wszystkich najważniejszych polskich kurortów.

W ścisłej czołówce są miasta z Wybrzeża: Hel, Międzyzdroje i Łeba. Zaciekły bój toczy się także w Trójmieście, a szczególnie w Sopocie. Popularne są też Mazury, szczególnie Mikołajki i Mrągowo.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?