Zdaniem władz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, zrzeszającej ok. 200 firm, przy rozstrzyganiu przetargu na budowę A2 doszło do naruszenia zasad konkurencji.
Konsorcjum pod kierownictwem chińskiej spółki China Overseas Engineering Group zaproponowało budowę dwóch odcinków autostrady między Łodzią a Warszawą o łącznej długości 50 km za 1,3 mld zł. To 48 proc. kosztów, jakie przewidywał rząd, i 23 proc. mniej, niż wynosiła kolejna najtańsza oferta za ten fragment trasy. Zdaniem OIGD cena zażądana przez Chińczyków jest rażąco niska i może być zaniżona o ok. 600 mln zł. – Można przypuszczać, że oferent z góry założył poniesienie strat podczas realizacji tej inwestycji – czytamy w piśmie do KE.
Według przedstawicieli polskich drogowców to sposób Chińczyków na ekspansję na europejskie rynki. W podobny sposób mieli się zachowywać podczas starań o kontrakt na budowę obwodnicy Bukaresztu.
OIGD proponuje podjęcie działań antydumpingowych, m.in. dodatkowe opodatkowanie firm z krajów spoza Unii działających na terenie Wspólnoty.
Polski rynek inwestycji drogowych do 2020 roku szacowany jest na ok. 160 mld zł. Rentowność firm budowlanych w Polsce ma wynosić ok. 2 – 3 proc., w innych krajach Unii – 7 proc.