Zanim należąca do francusko — polskiego Belvedere grupa Sobieski wprowadziła na rynek swoją nową wódkę, marka Krupnik kojarzona był przez Polaków z likierami. Teraz firma chce wykorzystać jej rozpoznawalność w walce o najpopularniejszy segment wódczanego rynku w Polsce wartego ok. 13 mld zł. Na marki mainstream, czyli z tzw. średniej półki cenowej, Polacy wydają obecnie niemal co drugą złotówkę przeznaczaną na wódkę. W grudniu 2003 r. ich udział w rynku wynosił 45,5.

Na podobny krok w 2007 r. zdecydował się konkurent Belvedere, firma Stock Polska. Na bazie najpopularniejszej wódki smakowej w Polsce, stworzył [i]Żołądkową Gorzką Czystą de Luxe[/i]. W ciągu dwóch lat stała się ona najpopularniejszą wódką w Polsce i wywindowała Stock Polska na pozycję lidera. Firma ta była jedną w czołówce rynku wódki, której w ubiegłym roku udało się zwiększyć udziały rynkowe. Obecnie według firmy Nielsen kontroluje niemal jedną trzecią tego rynku. W Belvedere — trzecim producencie wódki w Polsce — zaprzeczają, że naśladują konkurenta. — Działania Stock Polska pokazały nam jedynie, że w Polsce nadal jest miejsce na nowe wódki — mówi Paweł Gręda – Szarzyński, brand manager w grupie Sobieski. Ponadto dodaje, na bardzo konkurencyjnym rynku, coraz trudniej przyciągnąć uwagę konsumentów zmieniając już tylko opakowanie czy etykietę.

Paweł Gręda – Szarzyński przyznaje, że firma zastanawiała, się czy stworzyć zupełnie nową markę wódki czystej w coraz bardziej popularnym segmencie mainstream. Przeprowadzone przez nią badania pokazały jednak, że Krupnik, którego początki XVII wieku, zakorzeniony jest mocno w świadomości konsumentów i można wykorzystać go także do promowania nowej wódki.

Firma nie zdradza, jakie udziały rynkowe chciałaby zdobyć dla swojej marki. — Choć poprzeczkę postawiliśmy sobie wysoko, musimy poczekać cztery, sześć miesięcy na to, aby zobaczyć jak produkt przyjmie się na rynku — zaznacza Paweł Gręda – Szarzyński. W 2009 r. grupa Sobieski sprzedała 812 tys. litrów likieru Krupnik, o 5 proc. więcej niż w 2008 r.

W tym roku wprowadzenie nowej wódki mainstream planuje także CEDC, wicelider rynku. W ostatnim czasie nową butelką Luksusowej wprowadziła na rynek także Wyborowa SA. Dodatkowo ma zachęcać do niej także niższa cena.