Beton wykończy firmy budowlane

Nowe odcinki autostrad i dróg ekspresowych nie będą miały nawierzchni z asfaltu ?– zadecydowała GDDKiA.

Publikacja: 21.10.2014 11:59

Betonową nawierzchnię mają otrzymać kluczowe odcinki przewidziane w rządowym programie budowy dróg krajowych na lata 2014–2020. Chodzi m.in. o autostradę A1 od Tuszyna do Pyrzowic, południową obwodnicę Warszawy, obwodnicę Trójmiasta, prawie 130 km drogi ekspresowej S7 między Gdańskiem a Warszawą i blisko 110 km między Warszawą a Krakowem. Do tego 75-kilometrowy fragment ekspresówki S8 Radziejowice–Paszków–Wyszków–Zambrów, 114 km S17 od Drewnicy do Kurowa i prawie 187 km S61 między Ostrowią Mazowiecką a Łomżą i Budziskiem.

855,8 km to łączna długość dróg z nawierzchnią betonową, które chce budować GDDKiA

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), zmiana rodzaju nawierzchni z asfaltowej na betonową ma przynieść 670 mln zł oszczędności. – Ważne są także koszty przyszłego utrzymania dróg, które w przypadku betonu będą o wiele niższe. Większa będzie trwałość nawierzchni – tłumaczy Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Sens przedsięwzięcia podważa jednak zrzeszająca firmy budowlane Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa. Według niej wykonawcy działający w Polsce mają zbyt mało doświadczeń z nawierzchniami z betonu, by takie drogi budować na wielką skalę. Według prezesa Izby Barbary Dzieciuchowicz decyzja GDDKiA uderza w wykonawców. Może także pogłębić problemy branży budowlanej, osłabionej upadłościami i pogorszeniem kondycji finansowej w czasie kryzysu. – Zdecydowana większość firm w Polsce nie jest przygotowana do wykonywania nawierzchni w technologii betonowej. Wiele z nich nawet nie będzie mogło wystartować w przetargach z powodu braku doświadczenia i odpowiedniego sprzętu – ostrzega Dzieciuchowicz.

Z użyciem betonu zbudowano bardzo dużą część autostrad niemieckich. Betonowe nawierzchnie mają także nowe autostrady budowane w Czechach i Austrii.

Betonową nawierzchnię mają otrzymać kluczowe odcinki przewidziane w rządowym programie budowy dróg krajowych na lata 2014–2020. Chodzi m.in. o autostradę A1 od Tuszyna do Pyrzowic, południową obwodnicę Warszawy, obwodnicę Trójmiasta, prawie 130 km drogi ekspresowej S7 między Gdańskiem a Warszawą i blisko 110 km między Warszawą a Krakowem. Do tego 75-kilometrowy fragment ekspresówki S8 Radziejowice–Paszków–Wyszków–Zambrów, 114 km S17 od Drewnicy do Kurowa i prawie 187 km S61 między Ostrowią Mazowiecką a Łomżą i Budziskiem.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji