Nastroje na rynku gier zaczynają się poprawiać

W rok od premiery „Elden Ring” gra sprzedała się w liczbie ponad 20 milionów kopii. Świetnie radzi sobie też „Hogwarts Legacy” z uniwersum Harry’ego Pottera.

Publikacja: 19.03.2023 08:39

W rok od premiery „Elden Ring” gra sprzedała się w liczbie ponad 20 milionów kopii.

W rok od premiery „Elden Ring” gra sprzedała się w liczbie ponad 20 milionów kopii.

Foto: materiały prasowe

Gry są jedną z najtańszych i najłatwiej dostępnych form rozrywki. Stały się też ważnym elementem kultury popularnej. Natomiast zmieniło się podejście graczy, którzy stali się bardziej wymagający.

Polskie studia nie odpuszczają

- Ogromna liczba wydawanych tytułów sprawia, że trudniej przyciągnąć graczy. Dlatego produkcje, które jeszcze kilka lat temu mogłyby stać się hitami, obecnie radzą sobie poniżej oczekiwań. Tymczasem „Elden Ring” spełnił obietnice twórców, a dodatkowo bardzo udanie połączył formułę gier typu soulslike z mechanikami otwartego świata. Nie miał też tak poważnych problemów technicznych jak choćby „Cyberpunk 2077”. Studio FromSoftware świetnie wywiązało się ze swojego zadania, więc gracze nagrodzili ich, masowo kupując grę - komentuje Paweł Zemka, szef marketingu platformy dla graczy GAMIVO. Jego zdaniem sukces „Elden Ring” to także dowód na to, że można zaproponować zupełnie nowy tytuł i sprzedać miliony egzemplarzy. Wielu graczy narzeka, że dziś niemal wszystkie ważne produkcje to kolejne części dużych serii lub odnowione wersje hitów sprzed lat.

- To oczywiście podejście bezpieczne dla producentów i wydawców, ale przyczyniające się do rynkowej stagnacji. Tymczasem Elden Ring, chociaż czerpał z formuły Dark Souls, to jednak był osadzony w zupełnie nowym świecie i pokazał, że gracze są głodni nowych IP – ocenia Zemka.

FromSoftware tę skalę produkcji rozwijało przez lata. Czy polskie studia też mają szansę stworzyć globalne hity? Oprócz największych podmiotów jak CD Projekt, 11 bit studios czy PlayWay na rynku działa kilkaset mniejszych. One również celują wysoko.

- Zaczynamy w kategorii AA i mam nadzieję, że w przypadku sukcesu Ibru nam także uda się nieco rozwinąć skalę projektu i poszerzyć grono odbiorców w przyszłości. Świat naszej gry, dzięki ogromnemu zapleczu mitologicznemu połączonemu z niezwykłą wizją pani Olgi Tokarczuk jest wielce skalowalny, nie mniej niż „Elden Ring”. Nasz zespół również dodaje do tej wizji nowe cząstki składowe - komentuje Mateusz Błaszczyk, współzałożyciel i członek zarządu studia Sundog.

Czytaj więcej

Zagraniczni giganci polują na polskich producentów gier. Duży apetyt mają Chiny

Co nas czeka w 2023 r.

Jakie produkcje mogą w tym roku zatrząsnąć rynkiem?

- „Hogwart Legacy” aktualnie bije wszelkie rekordy popularności i nie sądzę, aby w tym roku coś mogło realnie mu zagrozić. Z drugiej strony mamy dopiero pierwszy kwartał i wszystko przed nami - komentuje Paweł Czapla, prezes Plot Twist.

W tym roku ma się ukazać także „Diablo IV”.

- Z jednej strony mamy nową odsłonę serii, o której bez cienia przesady można powiedzieć, że jest kultowa, ale z drugiej problemy producenta mogą położyć się cieniem zarówno na jakości samej gry, jak i podejściu graczy do niej. Diablo IV może więc okazać się zarówno ogromnym sukcesem, jak i sromotną klapą - uważa Zemka. Dodaje, że nikt za to nie ma wątpliwości, że hitem będzie „The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom”, czyli nowa odsłona flagowej serii Nintendo.

- Oprócz tego ukazać ma się szereg tytułów, które z pewnością mają potencjał, by trafić do serc i portfeli graczy. Warto tu wymienić choćby takie gry jak Lies of P, Street Fighter 6, Star Wars Jedi: Survivor, Suicide Squad: Kill the Justice League czy ogłoszone niedawno nowe Mortal Kombat. Ten rok dla graczy zapowiada się więc niezwykle ciekawie - podsumowuje Zemka.

Gry są jedną z najtańszych i najłatwiej dostępnych form rozrywki. Stały się też ważnym elementem kultury popularnej. Natomiast zmieniło się podejście graczy, którzy stali się bardziej wymagający.

Polskie studia nie odpuszczają

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Wojna w Ukrainie postawiła polską zbrojeniówkę na baczność
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Biznes
Tak wojna w Ukrainie uderzyła w polskie firmy
Biznes
Polska to kluczowy hub start-upów z Ukrainy
Biznes
Rośnie popyt na samochody używane, a dilerzy biją rekordy sprzedaży
Biznes
Nvidia przebiła oczekiwania inwestorów