Reklama
Rozwiń
Reklama

Łódzkie przedsiębiorstwa są otwarte na nowe rynki

Firmy z regionu sprzedają produkty do najdalszych i bardzo egzotycznych krajów. Nie wahają się podjąć ryzyka nawet w państwach uznawanych za niebezpieczne, ale pomoc państwa w ekspansji uznają za znikomą.

Publikacja: 24.03.2016 20:00

Najlepsi łódzcy eksporterzy uhonorowani w konkursie „Regionalne orły eksportu”. Fot. Krzysztof Durma

Najlepsi łódzcy eksporterzy uhonorowani w konkursie „Regionalne orły eksportu”. Fot. Krzysztof Durmaj

Foto: materiały prasowe

Czołowi łódzcy eksporterzy sprzedają m.in. do Chin, Japonii, Hongkongu, Republiki Południowej Afryki, Arabii Saudyjskiej, ale również na Grenlandię i do niszczonego konfliktem wojennym Jemenu. Ich apetyt na eksport jest jednak ciągle duży. Pytani podczas wręczenia nagród najlepszym łódzkim eksporterom w konkursie „Regionalne orły eksportu" organizowanym przez „Rzeczpospolitą" wskazują, że chcą rozwijać swą ekspansję na Bliski i Środkowy Wschód (27 proc.), do Afryki (21 proc.) i Ameryki Środkowej i Południowej (16 proc.). Na Starym Kontynencie firmy są zainteresowane przede wszystkim dalszym rozwojem w Europie Zachodniej (aż 46 proc.) oraz Europą Wschodnią (18 proc.) i krajami skandynawskimi (11 proc.).

Przedsiębiorców z woj. łódzkiego do rozwijania eksportu zachęca przede wszystkim własny sukces osiągnięty wcześniej na innych rynkach, ale też zapytania od odbiorców zagranicznych i sukces innych firm. Co ciekawe, żadnego (zero wskazań) z najlepszych łódzkich eksporterów nie zachęciły proeksportowe działania instytucji państwowych i branżowych.

– Instytucje publiczne nie radzą sobie z promocją gospodarczą – mówił Przemysław Andrzejak, prezes Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego. – Na polu wspierania ekspansji zagranicznej działamy wszyscy, ale brakuje zintegrowanego podejścia przy wsparciu eksportu – wtórował Janusz Baranowski, pełnomocnik marszałka ds. inwestorów i eksporterów w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, choć jak dodał, wizję wspólnego działania na niwie eksportowej nakreślono w tzw. planie Morawieckiego.

Pomoc państwa jako nikłą ocenili też nagrodzeni w kategorii osobowość eksportu: Jan Dąbrowski, prezes Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu, który wskazał, że w takich krajach jak np. Chiny pomoc władz rządowych jest niezbędna, ale jej brakuje, oraz Magdalena Piestrzyńska-Książek, wiceprezes firmy Majami.

– Ta pomoc jest naprawdę niewielka, choć muszę dodać, że to się zmienia. Dostajemy coraz więcej zapytań, czy chcemy uczestniczyć w spotkaniach B2B, a nie tylko w szeroko pojętych misjach. Widać poprawę. Czuć „nową krew" w wydziałach promocji handlu i inwestycji (WPHI). Są tam już ludzie, którzy mają pojęcie, jak rozłożyć rynek na czynniki pierwsze i szukać partnerów biznesowych – powiedziała w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Piestrzyńska-Książek. Generalnie jednak działalność WPHI (jest ich 49 w 44 krajach, w tym po dwie placówki są w Niemczech, Chinach i USA, a trzy w Rosji) najlepsi łódzcy eksporterzy ocenili bardzo słabo. Urzędnikom z tych placówek wytykano m.in. brak dyspozycyjności i rozeznania rynku, a nawet brak znajomości choćby jednego języka obcego. Ma się to jednak zmienić. To również zakłada plan Morawieckiego.

Reklama
Reklama

– Czeka nas reforma WPHI. Mapa tych placówek na pewno się zmieni. Powstaną nowe, m.in. w Serbii i Wietnamie – zapowiedział Jakub Bednarek, wicedyrektor i kierujący Departamentem Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju. Nie jest tajemnicą, że plan Morawieckiego zakłada też zamknięcie wybranych placówek.

Wydarzenie współfinansowane przez Ministerstwo Rozwoju

Najważniejsze adresy dla eksporterów, www.trade.gov.pl

NASI LAUREACI

Najlepszy eksporter: Ericpol

Łódzka firma działa na rynku telekomunikacyjnym – tworzy oprogramowanie i integruje systemy IT m.in. dla firm sektora finansów i medycyny. Ma oddziały w Szwecji, na Ukrainie i Białorusi. W zeszłym roku Ericsson ogłosił zamiar przejęcia firmy.

Najlepszy eksporter: SNS Foods

Reklama
Reklama

W tym roku mija 11 lat od powstania firmy. Jej specjalnością jest handel mięsem, zarówno świeżym, jak i mrożonym, oraz przetworami, jak nuggetsy i dania gotowe. Eksport stanowi 70 proc. jej łącznych przychodów, co daje ponad 110 mln zł rocznie.

Najdynamiczniejszy eksporter: Kikgel

Producent specjalistycznych opatrunków medycznych. Firma, jako jedyna w Polsce, ma zakład produkcyjny posiadający koncesję na wytwarzanie opatrunków hydrożelowych. Kikgel produkuje również innowacyjne bakteriobójcze opatrunki z miodem Manuka.

Innowacyjny produkt eksportowy, eksportowy produkt: MDH

Firma wchodzi w skład grupy kapitałowej Medort, która istnieje od 25 lat. Mdh produkuje sprzęt do rehabilitacji. Produkty firmy dostępne są m.in. w Japonii, Turcji, Słowacji, Rosji.

Osobowość eksportu: Paweł Szczerkowski

Reklama
Reklama

Dyrektor generalny w łódzkiej firmie Ericpol, założonej przez jednego z najbogatszych Polaków Jana Smelę. Szczerkowski jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na Wydziale Inżynierii. Ma dwie dekady doświadczenia w sektorze IT.

Najlepszy eksporter: Korona Candles

Zaczynali w 1992 r. od ręcznej produkcji w warsztacie. Dziś mają laboratoria, pełną automatyzację i są największym w Europie eksporterem świec – robią ich w Wieluniu 9 mln dziennie. Wyroby Korony sprzedają na świecie m.in. sieci Ikea czy Wal-Mart.

Najlepszy eksporter, eksportowy produkt: Wielton

Firma Wielton z Wielunia jest największym w Polsce producentem przyczep i naczep. Rozwija ekspansję na rynkach zagranicznych, w ub. roku przejęła spółki we Francji i Włoszech. Celem Wieltonu jest miejsce w pierwszej trójce producentów europejskich.

Reklama
Reklama

Najdynamiczniejszy eksporter: Majami

Spółka z Bełchatowa, której początki sięgają 1989 roku, specjalizuje się w produkcji krówek i mleczka w czekoladzie. Pozycję rynkową m.in. w oparciu o markę Majami z powodzeniem buduje nie tylko w kraju, ale także za granicą.

Eksportowy produkt: Grupa Paradyż

Grupa Paradyż jest jednym z największych w Polsce producentów płytek ceramicznych. Dużą część wyrobów kieruje na rynki zagraniczne. O jej sukcesie zdecydowało m.in. nowatorskie wzornictwo, dbałość o detale oraz spójny i rozpoznawalny styl.

Osobowość eksportu: Magdalena Piestrzyńska-Książek, wiceprezes spółki Majami

Reklama
Reklama

Dzięki jej pomysłom krówki spółki są rozpoznawalne w wielu zakątkach świata. Ponad 82 procent produkcji firmy trafia do Niemiec, Arabii Saudyjskiej, Jemenu, Kanady i Szwecji.

Najlepszy eksporter: Sempetrans

Sempertrans Bełchatów jest częścią austriackiego Semperit AG, który produkuje i sprzedaje wyroby z gumy dla sektora medycznego i przemysłowego. To największy w Polsce i jeden z największych w Europie producentów taśm przenośnikowych.

Najdynamiczniejszy eksporter: Ceri

Ceri International powstało w 2003 roku jako jedna z pierwszych firm outsourcingowych na polskim rynku. Obecnie jest dynamicznie rozwijającym się centrum BPO w zakresie efektywnego zarządzania procesami biznesowymi. Jego udziałowcem jest Commerzbank.

Reklama
Reklama

Eksportowy produkt: Adrian Fabryka Rajstop

Firma rozpoczęła działalność w 1984 r. Obecnie jest drugą pod względem wielkości fabryką produkującą rajstopy w Polsce. Co miesiąc zakład w Zgierzu opuszcza ponad 1 mln par rajstop i pończoch. Część z nich trafia na rynki zachodnioeuropejskie.

Innowacyjny produkt eksportowy: Over Group

Produkty pielęgnacyjne i suplementy diety dla zwierząt gospodarskich i pupili oraz kosmetyki dla ludzi firmy trafiają na rynki Europy i Azji. Jednym z nich jest Ran-Stick 500 ml w aerozolu, preparat wspomagający proces odbudowy uszkodzonej tkanki.

Osobowość eksportu: Jan Dąbrowski, prezes Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej Łowicz

Za sterami czołowej polskiej spółdzielni mleczarskiej stoi od 1990 r. Odpowiada za sukces firmy w Polsce i za granicą. Jej produkty trafiają do 40 krajów w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Płn.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon

Wicedyrektor Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju

Janusz Baranowski

Pełnomocnik Marszałka ds. Importerów i Eksporterów, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

Piotr Ganowicz

Dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej, Bank Zachodni WBK

Bartosz Rzętkiewicz

Zastępca Dyrektora, Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna

Anna Pawlak

Export Manager, Łódzka Izba Przemysłowo – Handlowa

dr Ewa Sadowska-Kowalska

Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości, Enterprise Europe Network

Agnieszka First

Wiceprezes Zarządu, Łódzka Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Waldemar Biliński

Przedstawiciel Pracodawców RP

Krzysztof Adam Kowalczyk

kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: Regionalne Orły Eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

? Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

? Zachodniopomorskie – 14 marca

? Łódzkie – 25 marca

? Śląsk – 7 kwietnia

? Podkarpackie – 14 kwietnia

? Małopolska – 21 kwietnia

? Wielkopolska – 28 kwietnia

? Dolny Śląsk – 16 maja

? Lubelskie – 23 maja

? Podlasie – 6 czerwca

? Mazowsze – 9 czerwca

? Pomorze – 20 czerwca

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama