Dostęp do dobrze wykwalifikowanych kadr oraz duża podaż nowoczesnych biur pomogły Polsce osiągnąć jeszcze lepszą pozycję w najnowszym raporcie „Where in the World”, w którym firma doradcza Cushman & Wakefield prezentuje globalny ranking krajów według ich atrakcyjności dla sektora BPO (Business Process Outsourcing). W jego opracowaniu uwzględnia takie czynniki jak koszt, jakość usług oraz stabilność polityczną i gospodarczą. Całe zestawienie podzielono na dwie kategorie: rynki dojrzałe (do których zalicza się nasz kraj) i wschodzące, wśród których liderem jest Wietnam.

- Polska jest największym rynkiem BPO w Europie Środkowo-Wschodniej. Firmy outsourcingowe ulokowały się w ponad 16 dużych miastach kraju, a sektor rozwija się w tempie 20 proc. rocznie od 1995 r. – przypomina Bolesław Kołodziejczyk, starszy konsultant w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych w Cushman & Wakefield w Polsce. Jak zaznacza, banki i firmy świadczące usługi profesjonalne, które wcześniej przenosiły funkcje administracyjne ( back office) do Azji, obecnie wolą relokować bardziej złożone usługi finansowych i prawnych do naszego kraju.

- Do głównych czynników zachęcających do tego zaliczamy wspólną strefę czasową z wieloma stolicami europejskimi, członkostwo w UE i praktyki biznesowe podobne do obowiązujących w Europie Zachodniej. Ponadto w Polsce obowiązują wszystkie przepisy unijne dotyczące praw autorskich i własności intelektualnej oraz przestrzegane są standardy amerykańskie w zakresie bezpieczeństwa danych i ochrony własności intelektualnej- wylicza Kołodziejczyk. Według raportu, atutem Polski jest również dobrze rozwinięta baza nowoczesnej powierzchni biurowej, która na koniec roku w dziewięciu głównych ośrodkach BPO (m.in. w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu). wynosiła blisko 9 mln m kw.

Jak jednak wynika z rankingu, nie jesteśmy najwyżej ocenianą lokalizacją BPO w naszym regionie, gdzie liderem jest konkurująca m.in. niższymi kosztami pracy Rumunia. To ona jest w tym roku liderem kategorii dojrzałych lokalizacji - po awansie z 2. miejsca przed rokiem. Awans mają też za sobą Węgry, które w tym roku zajęły 3. miejsce (poprzednio 5.) oraz Czechy - które także teraz są tuż przed nami - na 6. miejscu.

Natomiast największy w świecie rynek usług outsourcingowych - Indie (z 56-procentowych udziałem w globalnych usługach) ponownie znalazły się w rankingu za Polską, na 8 miejscu. Jak wynika z prognozy Cushman & Wakefield, wszystkim krajom w zestawieniu będzie w najbliższych sześciu latach sprzyjać dalszy wzrost usług outsourcingu, których wartość ma rosnąć tempie 6 proc. rocznie – głównie dzięki cięciom kosztów przez firmy, a zwłaszcza banki.