Reklama

Większość innowacji w firmach zasługą pracowników

Przemysł 4.0 coraz mocniej wkracza do rodzimych przedsiębiorstw z sektora MŚP.

Aktualizacja: 30.05.2017 07:21 Publikacja: 29.05.2017 21:26

Większość innowacji w firmach zasługą pracowników

Foto: 123RF

Prawie 60 proc. rodzimych małych i średnich przedsiębiorstw wdrożyło w 2016 r. nowe produkty, usługi bądź procesy, które określiły mianem innowacyjnych – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Kantar Millward Brown dla Siemens Polska i Ministerstwa Rozwoju.

Eksperci wskazują, że to dobry rezultat, tym bardziej że firmy te mają zdecydowanie krajowy charakter – tworzone są i zarządzane przez Polaków. Co więcej, wiele z nich od samego początku nastawia się na konkurowanie na rynkach globalnych.

Mało patentów

Wśród pozytywów analitycy wskazują fakt, że źródłem tych innowacji są pracownicy.

– Trend nie dziwi, bo w ten sposób rozwijały się Apple, Google czy Tesla – podkreśla Tomasz Haiduk, członek zarządu Siemensa w Polsce.

Badania Kantar Millward Brown, przeprowadzone na 250 firmach z sektora przemysłu lekkiego i ciężkiego, pokazują, że 78 proc. innowacji produktowych wdrożonych w MŚP powstało właśnie na skutek prac wewnątrz firmy.

Reklama
Reklama

– Niepokoi natomiast fakt, że tylko 13,7 proc. podmiotów przy wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań współpracowało z ośrodkami naukowymi, a jedynie 6,3 proc. kupowało licencje, patenty i prawa autorskie – mówi Haiduk.

Według raportu niemal co druga spółka stawia na automatyzację i robotyzację. Najpowszechniej stosowanym rozwiązaniem wspierającym innowacyjność jest automatyzacja z wykorzystaniem pojedynczych maszyn. To rozwiązanie, z którego w ub.r. skorzystało 48,6 proc. firm. Dalsze 10,4 proc. przedsiębiorstw ma je w planach na najbliższy rok.

Na robotyzację całości linii produkcyjnej postawiło tylko nieco ponad 14 proc. z nich, na tzw. internet rzeczy – 13 proc., a na analizę danych big data – prawie 12 proc. Druk 3D i nanotechnologia to wciąż rzadkość (po ok. 8 proc.).

Odwrócić offshoring

Innowacje usprawniające produkcję i optymalizujące jej koszty, za pomocą m.in. automatyzacji, to trend, który zaczęto określać kilka lat temu mianem przemysłu 4.0. Zainicjowana przez Niemców idea ma na celu odwrócenie zjawiska offshoringu, czyli przenoszenia produkcji do krajów, w których koszty pracy są niższe. – Ta, dzięki robotyzacji, wróciłaby do krajów-konsumentów – twierdzi Maciej Balsewicz, prezes funduszu bValue.

Biznes
„Król kabanosów” musi zapłacić 20 mln zł. Sąd podniósł wartość listu żelaznego
Biznes
Kompetencje, których nie da się uczyć jak dawniej
Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama