We wtorek na moskiewskiej giełdzie akcje Kamazu - największego rosyjskiego producenta samochodów ciężarowych, podrożały o 40 procent po informacji o otrzymaniu przez koncern rządowego wsparcia w wysokości miliarda rubli (13,6 mln dol.).

W trzy dni (od piątku) Kamaz został na wartości 75 procent. Koncern jest jednym z beneficjentów rządowego wsparcia gospodarki pieniędzmi przeznaczonymi na „dobrobyt wszystkich obywateli federacji".

W latach 2021-2024 ministerstwo finansów Rosji przeznaczy ponad 1,5 biliona rubli (200 mld dol.) na projekty wspierające gospodarkę - poinformował w poniedziałek na antenie Russia 24 minister Anton Siłuanow.

„Są to duże projekty, projekty infrastrukturalne, które tworzą podstawę rozwoju gospodarczego. Przede wszystkim drogi – autostrady, koleje” – wymienił minister, dodając, że jest„ szereg innych projektów wspierających stymulację rozwoju przemysłu ”.

Pieniądze te są własnością publiczną. Pochodzą z Narodowego Funduszu Dobrobytu (FND). Z 1,5 biliona rubli ogłoszonych przez Siłuanowa około 1,1 biliona zostało już rozdysponowanych wśród państwowych przedsiębiorstw, miliarderów i odpowiednich ministerstw.

Komu konkretnie trafił się ożywczy zastrzyk publicznej gotówki? Koleje Rosyjskie dostały łącznie ??293 mld rubli (4 mld dol.) na projekty rozbudowy BAM (188 mld rubli ) i rozbudowę Centralnego Węzła Komunikacyjnego (105 mld rubli).

Ponad 200 miliardów rubli przydzielono Rosavtodorowi (odpowiednik polskiej GDDKiA) na projekt szybkiej autostrady M-12 Moskwa - Niżny Nowogród - Kazań z przedłużeniem do Jekaterynburga.

Blisko 97 miliardów rubli trafiło do Transmaszholding miliarderów Andrieja Bokariewa i Iskandera Mahmudowa na budowę składów dla petersburskiego metra. Projekt o wartości 129,3 mld rubli będzie opłacany z zasobów funduszu przez trzy kwartały.

Urzędnicy ministerstwa rozwoju gospodarczego i Fundusz Rozwoju Mieszkalnictwa i Gospodarki Komunalnej dostaną do dyspozycji 305 miliardów rubli. Za te pieniądze mają zrealizować projektu przyspieszonego rozwoju makroregionu Angara-Jenisej (na ten cel przeznaczy 155 mld rubli). A także modernizację wyeksploatowanej infrastruktury komunalnej w regionach (150 mld rubli). Budownictwo komunalne w Rosji powstałe w czasach sowieckiej bylejakości dosłownie rozpada się w oczach. Przydzielone pieniądze to kropla w morzu komunalnych potrzeb milionów Rosjan, mieszkających przez dziesięciolecia w fatalnych warunkach.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

Także 200 mld rubli przeznaczono na zakup samolotów od krajowego przemysłu lotniczego i kontynuację prób wyparcia zagranicznych samolotów z rynku rosyjskiego.

Natomiast 56 miliardów rubli dostał atomowy państwowy gigant Rosatom na projekt budowy małych elektrowni jądrowych. Koncern będzie jednym z rekordzistów pod względem udziału środków z funduszu - 70 procent.

Do podziału pozostało mniej niż 400 miliardów rubli. W kolejce za nimi stoi Gazprom, który choć zarabia krocie, to jest też potężnie zadłużony i potrzebuje pieniędzy podatników na budowę kompleksu gazowego w Ust-Łudze.

Więcej chcą też Koleje Rosyjskie, które proponują budowę Północnego Pasażu Równoległego – 700-kilometrowej linii kolejowej do eksportu minerałów z bezludnego, pokrytego błotami i wieczną zmarzliną Półwyspu Jamalskiego.

Faktyczne rozpoczęcie wydatków z funduszu zaplanowano na styczeń 2022 r. - 400 mld rubli rocznie - poinformował minister gospodarki Maksim Reszetnikow. Dodał, że wiele projektów może być sfinansowanych powyżej limitu.

Oficjalnie w FND jest 13,757 bln rubli. Jednak z tej kwoty prawie 40 proc. zostało już wydanych – na zakup akcji Sbierbanku, zastrzyki do banków państwowych, „zyskowne się projekty infrastrukturalne”. A także na ukraińskie euroobligacje, kupione przez Kreml w końcu 2013 r, by uratować prorosyjskiego prezydenta Ukrainy Wiktora Janukowycza, tuż przed jego ucieczką z kraju - przypomina portal finanz.ru.

Dostępne środki w funduszu - 8,494 bln rubli, czyli 7,4 proc. PKB, to aktywa ulokowane w postaci waluty i złota w Banku Rosji. Reguła budżetowa pozwala na wydatkowanie ich, jeśli płynna część przekracza 7 proc. PKB.