Reklama
Rozwiń
Reklama

Najlepszy kwartał Toyoty od 2,5 roku

W I kwartale (do 30 czerwca) Toyota osiągnęła najlepszy wynik od 2,5 roku, podała o zwiększeniu zysku operacyjnego o 19 proc. dzięki wzrostowi sprzedaży w Azji i redukcji kosztów

Publikacja: 05.08.2018 10:24

Najlepszy kwartał Toyoty od 2,5 roku

Foto: Bloomberg

Zysk ten wyniósł 682,6 mld jenów (5,27 mld euro) wobec 574,3 mln rok temu, a analitycy spodziewali się 638,74 mld. Największy producent aut w Japonii potwierdził prognozę spadku rocznego zysku o 4,2 proc. do 2,3 bln jenów spodziewając się, że aprecjacja jena (do 106 ze 105 za dolara) zlikwiduje częściowo skutki redukcji kosztów i rekordowej sprzedaży na świecie.

Sprzedaż wzrosła o 1 proc. do 2,6 mln pojazdów, w Azji nawet o 8,5 proc. W półroczu kalendarzowym popyt na nową wersję Camry pozwolił zwiększyć sprzedaż w Chinach o 5,4 proc., a w Tajlandii aż o 26 proc. To zapewniło skok zysku w Azji w I kwartale o 40,2 proc. W Ameryce Płn. sprzedaż była lepsza o 3,2 proc., modele Tacoma i Tundra korzystały z powodzenia furgonetek, ale zysk firmy zmalał o 29 proc. na skutek promocji. W Japonii sprzedaż zmalała o 6,3 proc., ale zysk skoczył o 24 proc. po redukcji kosztów i dzięki zwiększeniu liczby pojazdów montowanych w kraju i następnie eksportowanych.

Odrębnie Toyota i Isuzu podały o rozwiązaniu partnerstwa kapitałowego w pracach nad silnikami wysokoprężnymi z powodu małych postępów, Toyota sprzeda swoje 5,8 proc. w producencie ciężarówek.

Groźba ceł w Stanach

Toyota stwierdziła, że ewentualne wyższe cła w Stanach zwiększą koszty jej produkcji w tym kraju, a także sprowadzanych, co będzie mieć duży wpływ na jej wyniki. Firma ma w Stanach 10 zakładów produkcyjnych, sprzedaje tam najwięcej pojazdów wśród firm japońskich, bo produkuje na miejscu niemal połowę sprzedawanych, resztę importuje z Japonii, Kanady i Meksyku. Honda produkuje w Stanach 75 proc. sprzedawanych aut, a Nissan 60 proc.

Na razie ona i jej dostawcy komponentów stwierdzają ograniczony wpływ nowych stawek celnych na stal i aluminium od czerwca, ale przyznają, że stawka 25 proc. na samochody i części bardzo im zaszkodzi. — Jeśli cło wzrośnie, to koszt produkowanego tam auta zwiększy się średnio o 1800 dolarów (Camry, 2800 dolarów Tundry), a modelu sprowadzanego z Japonii o 6 tys. — powiedział Masayoshi Shirayanagi z kierownictwa Toyoty. Jeśli Toyota wysłała w 2017 r. do Stanów 709 tys. samochodów, to nowe cło od tej liczby wyniosłoby 4,25 mld dolarów.

Reklama
Reklama

Denso Corp, jeden z największych na świecie dostawców podzespołów podał wcześniej, że nowe cło pozbawiłoby go 720 mln dolarów rocznego zysku. Ford ocenił, że cło będzie generalnie kosztować go w tym roku w Ameryce Płn 1,6 mld dolarów. Wielka trójka z Detroit obniżyła wcześniej roczne prognozy uwzględniwszy skutki cła.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama