Przełóż swoje potrzeby na korzyści z bankowych usług

Segment mikro-, małych i średnich firm bywa niekiedy postrzegany jako jedna, wewnętrznie spójna grupa. Tymczasem chodzić może zarówno o samozatrudnionych, jak i całkiem spore przedsiębiorstwa produkcyjne

Aktualizacja: 01.04.2008 07:42 Publikacja: 01.04.2008 01:47

Przełóż swoje potrzeby na korzyści z bankowych usług

Foto: Rzeczpospolita

Trudno się dziwić, że ich oczekiwania wobec banków różnią się diametralnie.

Z badań przeprowadzonych przez SMG/KRC w styczniu 2008 r. wynika, że mikroprzedsiębiorcy postrzegają siebie jako ludzi niezależnych, kreatywnych, odważnych, pracowitych, optymistów, pokonujących trudności życia. Są energiczni i przedsiębiorczy, chcą w aktywny i samodzielny sposób kształtować swój los. W prowadzeniu działalności gospodarczej nie przeszkadzają im nawet poważne braki wiedzy ekonomicznej. Wielu przyznaje, że nie zna zasad funkcjonowania systemu podatkowego i ma kłopoty z rozumieniem języka bankowego.

Głównym doradcą finansowym dla większości mikroprzedsiębiorców jest osoba prowadząca ich księgowość. To ona dba o dobre relacje firmy z urzędem skarbowym, a czasami nawet wyszukuje najkorzystniejsze oferty w bankach.

Firma badawcza Pentor zbadała z kolei, w jakim zakresie firmy z różnych segmentów wykorzystują ofertę usług finansowych. Wyniki tego badania nie są niespodzianką – stopień świadomości zwiększa się bardzo szybko wraz z rosnącymi przychodami przedsiębiorstwa. Mikrofirmy o przychodach do 20 tys. zł rocznie (tak niska kwota wskazuje, że są to głównie osoby samozatrudnione, wystawiające jedną fakturę miesięcznie) powszechnie korzystają z rachunku bieżącego prowadzonego w złotych, przelewów – w tym płatności do Urzędu Skarbowego i ZUS – oraz wpłat i wypłat gotówkowych w kasie banku. Bardziej zaawansowane usługi finansowe są już w tej grupie znacznie mniej popularne. Zlecenia przez Internet składa 57 proc. podmiotów z tej grupy, kredytem w rachunku bieżącym wspiera się 38 proc. takich firm, rachunek walutowy obok złotowego posiada 12 proc., a z lokat overnight korzysta zaledwie jeden na 100.

Równocześnie większość przedsiębiorców z grup o najniższych przychodach wyraźnie deklaruje, że podstawowy pakiet usług w zupełności im wystarcza. Nie są więc zainteresowani poszerzaniem zakresu współpracy z bankiem i sięganiem po bardziej zaawansowane produkty finansowe. Rachunek firmowy jest w tej grupie często traktowany jako zło konieczne – służy tylko do tego, by wykonywać z niego przelewy do US, ZUS, a całą resztę środków przesunąć na prywatne konto. Przedsiębiorcy, którzy zakładają, że w przyszłości będą korzystać z bankowej oferty dla firm w szerszym niż dotąd zakresie, są w mniejszości. Oni z kolei deklarują, że dodatkowych usług i produktów finansowych będą w pierwszej kolejności szukać w swoim podstawowym banku – tym, który prowadzi rachunek bieżący.

Pentor zbadał także, w jakim stopniu przedsiębiorcy są zadowoleni ze współpracy ze swoim podstawowym bankiem. Ocenie poddano 27 szczegółowych zagadnień. Przedsiębiorca przyznawał jeden punkt, gdy był całkowicie niezadowolony ze współpracy w danym obszarze, a pięć punktów, gdy nie miał wobec niej zastrzeżeń. Ogólny wynik jest satysfakcjonujący dla bankowców, bo w odpowiedziach przeważały oceny pozytywne i neutralne. Co ciekawe, na wynik niemal nie wpływał poziom obrotów firmy.

Można te dane interpretować dwojako. Albo banki w równie dużym stopniu przykładają się do obsługi klientów z segmentu MSP i korporacyjnych, albo – co bardziej prawdopodobne – obsługa tej pierwszej grupy wygląda gorzej, ale równocześnie oczekiwania klientów są mniejsze.

Bardzo ciekawe jest również porównanie, które aspekty współpracy z bankami przedsiębiorcy oceniają najwyżej. Po podsumowaniu wyników okazało się, że najgorsze oceny banki zebrały za rzecz drobną, ale bardzo uciążliwą – niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych w pobliżu placówek (średnia ocena w tej kategorii to 3). W końcowej części rankingu znalazło się też wiele pozycji związanych z kredytowaniem przedsiębiorców. I tak sporo zastrzeżeń wzbudziło oprocentowanie pożyczek (ocena 3,1), wysokość opłat i prowizji pobieranych przy ich udzielaniu (3,2), wymagania dotyczące zabezpieczeń (3,2), przeciętnie oceniono też czas oczekiwania na przyznanie kredytu (3,6) i warunki jego spłaty (3,7). Przedsiębiorcy mają też sporo uwag do wysokości innych opłat i prowizji naliczanych przez banki (3,5) oraz do warunków, na jakich przyjmowane są depozyty (3,4).

W znacznie większym stopniu firmom odpowiada standard obsługi. Aż na 4,4 punktu ocenione zostały kompetencje i życzliwość pracowników – to najwyższa nota w całym badaniu. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmie się pod uwagę, że właśnie ten aspekt współpracy z bankiem klienci z segmentu MSP uważają za najważniejszy. Na niewiele niżej, bo 4,3 punktu, oceniono średnio dyskrecję obsługi. Wysoko oceniono też nowoczesne kanały kontaktu z bankiem i zarządzanie powierzonymi mu pieniędzmi. Obsługa w ramach bankowości internetowej została przez przedsiębiorców oceniona na 4,2 punktu, zaś bankowość przez telefon – na 4 punkty.

Wielu mikroprzedsiębiorców uważa, że bankowość dla firm jest nastawiona przede wszystkim na przedsiębiorstwa małe i średnie, a najmniejsze biznesy nie są dla banków interesującym partnerem ze względu na zbyt niskie dochody. Ci sami przedsiębiorcy często uważają, że starania o produkty bankowe są prostsze, gdy ubiegają się o nie jako osoba fizyczna, a nie jako mikroprzedsiębiorstwo. W tym drugim przypadku stawia się przed nimi liczne wymogi formalne i finansowe. Jednak gdy o podobny kredyt lub o podobną kartę płatniczą występują jako osoba fizyczna, procedury od razu stają się bardziej przyjazne, a warunki finansowe – atrakcyjniejsze.

Taka postawa częściowo tłumaczy niewielkie wykorzystanie zaawansowanych produktów przez mikrobiznes. Wielu przedsiębiorców, którzy nie używają firmowej karty płatniczej ani nie realizują przelewów z konta firmowego przez Internet, prawdopodobnie korzysta z tych udogodnień przy obsłudze swojego prywatnego rachunku. Jest to też czytelny sygnał dla banków. Aby mikrofirma uznała współpracę z bankiem za udaną, musi od niego otrzymać równie prostą i tanią ofertę jak ta skierowana do klientów detalicznych.

Rynek usług i produktów bankowych skierowanych do mikroprzedsiębiorstw oferuje klientom kompleksowe rozwiązania w zakresie kredytowania oraz lokowania nadwyżek finansowych na korzystnie oprocentowanych lokatach i rachunkach.

Banki prześcigają się we wprowadzaniu nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań dla biznesu. To sprawia, że na ogół klienci są zadowoleni ze swojego banku. Jednocześnie jednak nie wykorzystują w pełni dostępnych możliwości. Często ograniczają się jedynie do realizowania podstawowych transakcji – przelewu do ZUS i US, wpłat i wypłat środków, traktując konto firmowe jak produkt ograniczonego zaufania.

Głównym czynnikiem mającym wpływ na ograniczone korzystanie z konta firmowego jest obawa przed ewentualnym wglądem w rachunek przez urząd skarbowy. Informacje o rachunku osobistym są jednak również przekazywane US oraz innym instytucjom państwowym.

Istotnym elementem przemawiającym za przewagą obsługi finansów w ramach konta firmowego jest profesjonalne doradztwo, jakie świadczy na rzecz firmy wykwalifikowany pracownik bankowy. Dzięki jego wiedzy przedsiębiorca może wybrać najkorzystniejszy wariant finansowania, a nawet zaoszczędzić znaczące sumy.

Coraz częściej bank towarzyszy i pomaga w rozwoju biznesu już od momentu jego powstawania, oferując produkty i usługi dla firm na każdym etapie ich rozwoju.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?