Kalaschnikow powalczy z Red Bullem

Nowy napój energetyczny. Do walki o rynek, którego wartość może sięgnąć w 2008 r. miliarda złotych, włącza się szwajcarska marka Kalaschnikow – dowiedziała się „Rz”. Jego głównymi rywalami mają być Red Bull i Burn

Aktualizacja: 07.04.2008 08:52 Publikacja: 07.04.2008 02:46

Kalaschnikow powalczy z Red Bullem

Foto: Rzeczpospolita

— Za trzy tygodnie napój energetyczny Kalaschnikow pojawi się w polskich sklepach – zapowiada Leszek Siwek, prezes szczecińskiej firmy Armada AG, która jest w Polsce wyłącznym dystrybutorem marki należącej do szwajcarskiej firmy dystrybucyjnej Itex. Nowy napój pojawi się w sumie w dziewięciu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz na Litwie.

Polska jest dla Szwajcarów szczególnie kusząca. Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w 2007 roku wartość naszego rynku napojów energetycznych zwiększyła się o 84 proc. i sięgnęła 490 mln zł. Kupiliśmy w sumie ok. 48,2 mln litrów tych produktów, o blisko 150 proc. więcej niż w 2006 r. Producenci szacują, że w tym roku tempo powinno być podobne. Nie jest wykluczone, że nasze wydatki na napoje zbliżą się do 1 mld zł.

Kalaschnikow nie będzie konkurował na polskim rynku niską ceną. Chce walczyć o miejsce na rynku z markami z tzw. segmentu premium: Red Bullem i napojem Burn produkowanym przez koncern Coca-Cola. – W ciągu dwóch lat chcemy wejść do pierwszej trójki najlepiej sprzedających się napojów energetycznych w Polsce – deklaruje Leszek Siwek.

Jeszcze w tym roku firma Itex chce wydać w krajach, do których trafi napój Kalaschnikow, kilka milionów euro na rozwój dystrybucji, promocję i reklamę. Te ostatnie powinny się pojawić w mediach w maju lub w czerwcu.

Polski dystrybutor red bulla nie zdradza, czy obawia się nowego konkurenta. – Zamierzamy konsekwentnie kontynuować naszą dotychczasową strategię – podkreśla Anna Czerniecka, rzecznik Red Bull Polska. Promocja napoju energetycznego oparta jest m.in. na sponsorowaniu sportowców. Logo Red Bulla ma na swoim kasku Adam Małysz. Według naszych informacji właściciel Kalaschnikowa nie zamierza kopiować tej strategii. Bardziej od sportu interesują go imprezy muzyczne.

Powodów do zmiany dotychczasowej strategii nie widzi także Coca-Cola, producent marki Burn, która zajmuje trzecie miejsce pod względem wartości sprzedaży. – W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się kilka nowych marek na rynku napojów energetycznych. To naturalne, że ich liczba się zwiększa – mówi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

Sukcesu kalaschnikowowi nie wróży Wiesław Włodarski, prezes i właściciel firmy FoodCare: – Polski rynek został już podzielony między najsilniejszych graczy i nie ma na nim miejsca na nową markę.

Produkowany przez jego firmę napój Tiger jest liderem rynku pod względem ilości sprzedaży. Polskiej marce udało się wyprzedzić niepokonanego przez blisko dziesięć lat Red Bulla, który jednak nadal przoduje pod względem wartości sprzedaży.

Producent tigera nie zamierza oddać zdobytej pozycji. – W 2009 roku powinna ruszyć produkcja napojów energetyzujących w fabryce, którą budujemy w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w podkrakowskich Niepołomicach – mówi Wiesław Włodarski. Wartość inwestycji to 35 mln zł.

Tymczasem Red Bull chce zwiększyć udziały w rynku pod względem ilości oferowanych napojów. Do końca maja będzie je sprzedawać po niższej cenie. Planuje także wydać w tym roku więcej na reklamy i promocję.

O tym, że o sukces na polskim rynku napojów energetycznych nie jest łatwo, przekonał się Premium House, właściciel marki Cocaine, która zadebiutowała na rynku rok temu. Do tej pory jej udział rynkowy nie przekroczył 1 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

b.drewnowska@rp.pl

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca