Pepsi walczy o zyski z wody

Napojowy gigant chce umocnić się na polskim rynku wody wartym ponad 2 mld zł. Ma mu w tym pomóc marka Górska Natura

Publikacja: 03.03.2009 17:51

Pepsi walczy o zyski z wody

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Nowy produkt PepsciCo pojawi się w sklepach jeszcze w tym miesiącu. Jeden z największych producentów napojów na świecie chce zdążyć przed sezonem, który na polskim rynku wody zazwyczaj rozpoczyna się w maju. Po nieudanej próbie zdobycia naszego rynku wodą Świtezianka oraz globalną marką Aqua Minerale firma zdecydowała się na wprowadzenie marki, której nazwa nawiązuje do natury i gór. Na razie nie zdradza, jakie udziały rynkowe chciałaby zdobyć dla swojej wody, której pojawienie się na rynku będzie wpierać reklamami w mediach oraz program promocyjny dla konsumentów.

Wprowadzając Górską Naturę PepsiCo naśladuje producentów, którym udało się odnieść sukces na rynku, np. lidera Żywca Zdroju produkowanego przez koncern Danone.

– Historia pokazała, że w Polsce nie przyjmują się globalne marki wody oraz te, których nazwy nie nawiązują do miejsca pochodzenia – mówi Paweł Zieliński, współwłaściciel firmy GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Lekcję na polskim rynku wody odrobił już największy konkurent PepsiCo na światowym rynku napojów. Kilka lat temu koncern Coca – Cola wycofał z Polski popularną w innych krajach Bonaquę i skoncentrował się na promocji Kropli Beskidu. Po czterech latach od wprowadzenia tej marki jest czwartym graczem na polskim rynku wody.

Coca – Cola nie komentuje planów swojego konkurenta. – Na rynku zawsze jest miejsce na nową markę, jeśli firma ma odpowiednią propozycję dla konsumentów – mówi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca – Cola HBC Polska.

Teoretycznie o sukces na polskim rynku wody nie powinno być trudno. Jej spożycie jest u nas nadal niskie. Firma Canadean podaje, że statystyczny Polak wypija ok. 62 l wody. Tymczasem średnia w Unii Europejskiej wynosi 107 litrów. Więcej od nas piją np. Czesi (ok. 87 litrów).

W ostatnich latach popyt na wodę rósł u nas dynamicznie. W 2008 r. mimo chłodnego lata kupiliśmy o 6 proc. więcej wody niż w 2007 r. Nasze wydatki– głównie dzięki droższym od naturalnych tzw. wodom smakowym – zwiększyły się o 11 proc.

Jednak nie wszystkie próby wejścia na rynek wody kończą się sukcesem. Kilka tygodni temu decyzję o wstrzymaniu sprzedaży klasycznej gazowanej i niegazowanej wody Źródło Tymbark podjęła grupa Maspex, lider polskiego rynku soków, nektarów i napojów (także pod marką Tymbark). – Pozostawiliśmy w ofercie wyłącznie wodę z dodatkiem naturalnych soków owocowych, która jest naturalnym uzupełnieniem oferty Tymbark – tłumaczy Dorota Liszka, rzecznik prasowy Maspeksu.

– Wydawało się nam, że aby zaistnieć na rynku wody smakowej, trzeba mieć koniecznie w ofercie wodę w wersji klasycznej. Okazało się jednak, że tak nie jest.

– Rynek wody w Polsce jest bardzo konkurencyjny. Przeznaczając ogromne fundusze na promocję można osiągnąć pewne efekty. Nie sądzę, aby potencjalne zyski zrekompensowały nakłady na reklamę. Zwłaszcza teraz, gdy kryzys finansowy jest odczuwalny również w Polsce – uważa Jerzy Nowotarski, naczelny dyrektor handlowy Ustronianki. Dodaje, że jego firma będzie obserwować ruchy konkurentów, także PepsiCo. Nie zamierza jednak w związku z pojawieniem się nowej marki zmieniać swojej strategii.

Nowy produkt PepsciCo pojawi się w sklepach jeszcze w tym miesiącu. Jeden z największych producentów napojów na świecie chce zdążyć przed sezonem, który na polskim rynku wody zazwyczaj rozpoczyna się w maju. Po nieudanej próbie zdobycia naszego rynku wodą Świtezianka oraz globalną marką Aqua Minerale firma zdecydowała się na wprowadzenie marki, której nazwa nawiązuje do natury i gór. Na razie nie zdradza, jakie udziały rynkowe chciałaby zdobyć dla swojej wody, której pojawienie się na rynku będzie wpierać reklamami w mediach oraz program promocyjny dla konsumentów.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?