Auta luksusowe - sprzedaż rośnie

Drogie samochody sprzedają się w Polsce coraz lepiej. A BMW i Mercedes miały wprost świetny rok

Publikacja: 02.01.2011 00:01

BMW X5

BMW X5

Foto: materiały prasowe

W każdym razie kryzys w tej branży to już przeszłość. Od stycznia do listopada 2010 r. sprzedaż marek premium była w naszym kraju wyższa niż w takim samym okresie poprzedniego roku. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszych jedenastu miesiącach 2010 roku znalazły 19,3 tys. nabywców – o przeszło 4 proc. więcej niż przed rokiem. W samym tylko listopadzie sprzedaż przekroczyła 2 tys. sztuk i okazała się lepsza od ubiegłorocznej o przeszło 10 proc. Dla wielu importerów rok 2010 okaże się rekordowy.

Świetne wyniki osiągnęło BMW. Do listopada bawarski producent sprzedał w Polsce ponad 5 tys. aut, o jedną piątą więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Na drugim miejscu pod względem wielkości sprzedaży znalazło się Volvo – 4,2 tys. aut (wzrost o 1 proc.), na trzecim Mercedes – 4,2 tys. Czołówkę zamyka Audi, które sprzedało prawie 3,8 tys. samochodów.

Po tych czterech markach następuje długa przerwa, gdyż następna w kolejności – Porsche – znalazła „tylko” 514 klientów. W porównaniu z 2009 rokiem to i tak bardzo dużo, bo wzrost sprzedaży Porsche należy do najwyższych – przekroczył 74 proc.

Równie mocno wzrosła tegoroczna sprzedaż Infiniti – o 68 proc. – Wynik byłby jeszcze lepszy, gdyby nie zabrakło samochodów – zaznacza PR manager Infiniti Radek Pszczółka. Przy tym klienci nie żałowali pieniędzy. Najpopularniejsza w gamie luksusowa terenówka FX jest sprzedawana w czterech konfiguracjach wyposażenia. Ale dwóch najtańszych salony w Polsce nawet nie zamawiają – nie znalazłyby nabywców.

– Jeśli już wybiera się luksus, to zazwyczaj się nie oszczędza: nie ze zwykłym tempomatem, ale tym inteligentnym, z zestawem nagłośnienia Bose i systemem zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu – tłumaczy dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior.

Nic dziwnego, że za auto z silnikiem o pojemności 5 litrów trzeba było zapłacić 324 tys. zł. Ten imponujący wzrost sprzedaży w dużym stopniu napędzała „kratka” pozwalająca odliczyć od ceny auta kwotę podatku VAT. Tym większą, im droższe auto. Dlatego w ciągu pierwszych trzech kwartałów liderem w zakupach „kratkowych” terenówek okazał się mercedes klasy M, który został sprzedany w przeszło 1,6 tys. egzemplarzy.

Na drugim miejscu znalazł się BMW X5 (przeszło 1,4 tys.), a na kolejnych – dwa modele Volvo: XC90 oraz XC60. W sumie na dziesięć najbardziej popularnych modeli premium z kratką kupowanych od początku roku przez firmy, połowa to właśnie suvy. W wypadku BMW auta z homologacją ciężarową (głównie X5, X6) już przed wakacjami stanowiły większość całej sprzedaży.

Ale na dobre wyniki wpływało także wprowadzenie na rynek nowych aut. Np. dla Mercedesa był to rok debiutu kilku modeli z najwyższej półki. Nabywców znalazło niemal 40 sztuk SLS, co jest wynikiem dotąd niespotykanym w segmencie samochodów supersportowych. W salonach zadebiutowały także odświeżone modele klasy R i CL. – Oba modele cieszyły się sporym powodzeniem i to pomimo faktu, że były dostępne dopiero w dwóch ostatnich miesiącach – mówi Piotr Wójcik z biura prasowego Mercedes-Benz Polska.

Dobra passa nie ominęła marek nieco rzadziej spotykanych na polskich drogach. 122 samochody sprzedał do listopada Jaguar. Na brak klientów nie narzekał także Aston Martin. Przy tym średnia cena większości sprzedanych już modeli przekraczała milion zł, choć wcześniej zakładano, że największym powodzeniem będą się cieszyć modele w przedziale cenowym 500 – 700 tys. zł.

Doświadczenia importerów wskazują, że na polskich drogach może być coraz bardziej luksusowo. Niedawno swój salon w Warszawie otworzyło legendarne Ferrari. A wkrótce do sprzedaży trafi kolejna słynna marka – Maserati.

W każdym razie kryzys w tej branży to już przeszłość. Od stycznia do listopada 2010 r. sprzedaż marek premium była w naszym kraju wyższa niż w takim samym okresie poprzedniego roku. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszych jedenastu miesiącach 2010 roku znalazły 19,3 tys. nabywców – o przeszło 4 proc. więcej niż przed rokiem. W samym tylko listopadzie sprzedaż przekroczyła 2 tys. sztuk i okazała się lepsza od ubiegłorocznej o przeszło 10 proc. Dla wielu importerów rok 2010 okaże się rekordowy.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki