Smakowe wódki odporniejsze na kryzys

W Polsce spada popyt na wódkę. Jednak znacznie lepiej niż czyste na kurczącym się rynku radzą sobie aromatyczne odmiany naszego flagowe trunku

Publikacja: 18.05.2011 14:19

Smakowe wódki odporniejsze na kryzys

Foto: Bloomberg

W marcu 2011 r. sprzedaż wódek smakowych urosła w Polsce o niespełna 1 proc. — wynika z raportu firmy Nielsen, do którego dotarła "Rz". W tym czasie popyt na czyste wódki skurczył się w Polsce o 5,2 proc. Lepiej od czystych kolorowe poradziły sobie także w okresie od kwietnia 2010 r. do marca 2011 r. Popyt na nie skurczył się wówczas o 0,33 proc. Natomiast łączna sprzedaż wódki spadła w tym czasie o ok. 7 proc.

Producenci są zgodni: Polacy przez lata kupujący niemal wyłącznie wódki czyste zaczęli eksperymentować. Na koniec pierwszego kwartału 2011 r. udział wódek kolorowych w rynku przekraczał nieco 20 proc. Przed rokiem był o 1 pkt. proc. niższy. Na tej fali zaczęliśmy także, wzorem konsumentów z Zachody, częściej niż kiedyś wykorzystywać wódkę czystą jako bazę do koktajli i drinków.

Z udziałami przekraczającymi 50 proc. liderem segmentu wódek kolorowych jest spółka Stock Polska, będąca także graczem numer jeden całego krajowego rynku wódki. Oprócz Żołądkowej Gorzkiej swoją mocną pozycję zawdzięcza Lubelskiej.  — W ubiegłym roku marka ta podwoiła udział w segmencie wódek smakowych. Obecnie przekracza on 25 proc. — wyjaśnia Marek Malinowski odpowiedzialny za działalność Stock Spirits Group w Polsce. Szczególnie dobrze sprzedaje się Lubelska o smakach cytrynowym i porzeczkowym.

W tyle za Stockiem nie chcą zostać jego główni konkurenci. Od kilku tygodni cytrynową wersję Krupnika sprzedaje polsko — francuska grupa Belvedere. Wódka ta w wersji czystej pojawiła się na rynku rok temu. W marcu jej udziały w całym rynku zbliżały się do 10 proc., co dawało jej na nim drugie miejsce.

Belvedere zaprzecza, że wybrał smak cytrynowy, aby rzucić rękawicę wiodącemu wariantowi Lubelskiej.  — Krupnik cytrynowy to odpowiedź na wymagana konsumentów — podkreśla Maciej Meyer, rzecznik prasowy Belvedere. Jak pokazują badania rynkowe, spośród wódek o smakach owocowych, Polacy najczęściej wybierają właśnie te o aromacie cytrynowym.

W drugim kwartale 2011 r. kolejne warianty smakowe swoich wódek zamierza wprowadzić CEDC, wicelidera polskiego rynku wódki. Na razie jednak nie zdradza, o które marki chodzi.  Jeżeli jej wybór okaże się trafny, CEDC może wiele zyskać. — Wprowadzając na rynek nową czystą wódkę można liczyć przede wszystkim na zainteresowanie wśród konsumentów wódek. W przypadku wódek gatunkowych po nowy smak sięgają również konsumenci innych rodzajów alkoholi — podkreśla Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC.

W marcu 2011 r. sprzedaż wódek smakowych urosła w Polsce o niespełna 1 proc. — wynika z raportu firmy Nielsen, do którego dotarła "Rz". W tym czasie popyt na czyste wódki skurczył się w Polsce o 5,2 proc. Lepiej od czystych kolorowe poradziły sobie także w okresie od kwietnia 2010 r. do marca 2011 r. Popyt na nie skurczył się wówczas o 0,33 proc. Natomiast łączna sprzedaż wódki spadła w tym czasie o ok. 7 proc.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki