W tym roku droższe wakacje

W tym roku wydajemy na wakacyjne wyjazdy o 400 zł więcej niż przed rokiem. Najpopularniejszym kierunkiem pozostaje Egipt

Publikacja: 13.07.2011 17:38

W tym roku droższe wakacje

Foto: Bloomberg

W branży turystycznej najbardziej dochodowy sezon już w pełni. Jedna czwarta Polaków wybierających się na zagraniczne wycieczki wróciła na utarte szlaki. Podobnie jak w ubiegłym roku, najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnych wypraw okazuje się Egipt. Według lipcowego raportu firmy Enovatis, właściciela popularnych portali turystycznych EasyGo.pl oraz Wakacje.pl, na urlop pod piramidami zdecydowało się 24 proc. ich klientów. To o 1 p.proc. więcej niż przed rokiem, co oznacza, że turbulencje z wyjazdami spowodowane polityczną rewolta z początku roku zostały już zapomniane. Potwierdzają to zresztą inni touroperatorzy: - Egipt zdecydowanie wraca do łask - mówi prezes TUI Polaka Marek Andryszak.

Ale Egiptowi depcze po piętach Grecja. Kryzys gospodarczy w ograniczony sposób wpływa na ruch turystyczny, przynajmniej ten z Polski. Grecja także zyskała na kryzysie egipskim i tunezyjskim: gdy część biur podróży zamknęła w pierwszym kwartale kierunki północnoafrykańskie z obawy o bezpieczeństwo wyjeżdżających, właśnie greckie wyspy oferowano jako zamiennik. W czerwcu na urlop do Grecji zdecydowało się 23 proc. wyjeżdżających z Easy.Go i Wakacje.pl.

Traci tymczasem Turcja - liczba rezerwacji stopniała do 17 proc z 21 przed rokiem. W dół sunie także Tunezja: przed rokiem wybierało ją 12 proc. klientów, teraz 9 proc. Z kolei w podobny sposób - z 9 na 13 proc. awansowała w tym roku Hiszpania.

Jak wygląda popularność kierunków egzotycznych? Tu liderami są Kuba i Sri Lanka, przed rokiem klasyfikowane poza ścisłą czołówką, której przewodziła wówczas Kenia. Rośnie także popularność  Meksyku i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Według Enovatis, na wyjazdy wydajemy teraz o prawie 400 zł więcej niż przed rokiem. Średnia wartość dokonanej rezerwacji w czerwcu tego roku wyniosła 4948 zł. Rok wcześniej było to 4553 zł. To także o 163 zł więcej niż przed miesiącem.

W czerwcu najlepiej sprzedawały się oferty najdroższe z ceną przekraczającą 5 tys. zł za jedną rezerwację. Takie decyzje podjęło 36 proc. kupujących. Z kolei spadki nastąpiły w wycieczkach tańszych.

W tym roku touroperatorzy lepiej przygotowali się do sezonu. Po fatalnym roku 2009 i słabym 2010, biura podróży ograniczyły liczbę ryzykownych rezerwacji i wynegocjowały lepsze warunki z hotelarzami i liniami lotniczymi. - Liczymy przez to na spadek cen - mówi prezes Exim Tours Abdelfettach Gaida.

Według dyrektora sprzedaży Enovatis Iwony Sokołowskiej, branża reaguje teraz szybciej, dostosowując się do aktualnej sytuacji na rynku i oczekiwań klientów. - Touroperatorzy poszerzają katalogi o kolejne kierunki i poprawiają jakość usług. Natomiast agenci wykorzystują nowe formy promocji - mówi Sokołowska.

W branży turystycznej najbardziej dochodowy sezon już w pełni. Jedna czwarta Polaków wybierających się na zagraniczne wycieczki wróciła na utarte szlaki. Podobnie jak w ubiegłym roku, najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnych wypraw okazuje się Egipt. Według lipcowego raportu firmy Enovatis, właściciela popularnych portali turystycznych EasyGo.pl oraz Wakacje.pl, na urlop pod piramidami zdecydowało się 24 proc. ich klientów. To o 1 p.proc. więcej niż przed rokiem, co oznacza, że turbulencje z wyjazdami spowodowane polityczną rewolta z początku roku zostały już zapomniane. Potwierdzają to zresztą inni touroperatorzy: - Egipt zdecydowanie wraca do łask - mówi prezes TUI Polaka Marek Andryszak.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku