USA: wzrost sprzedaży w marcu

Sprzedaż samochodów w USA skoczyła w marcu o 13 proc. dzięki poprawie sytuacji na rynku pracy. Drogie paliwa zwiększyły popularność oszczędnych pojazdów

Publikacja: 04.04.2012 15:42

USA: wzrost sprzedaży w marcu

Foto: Bloomberg

Nastroje Amerykanów poprawiły się dzięki lepszej sytuacji na rynku pracy, przystąpili więc do wymiany starszych modeli na nowsze, korzystając z atrakcyjniejszych warunków sprzedaży ratalnej.

Dobre wyniki w marcu sprawiły, że był to najlepszy kwartał dla amerykańskiej motoryzacji od 2008 r. Sprzedano w nim 14,4 mln pojazdów w skali rocznej, w IV kwartale 2011r., najlepszym od okresu sprzed recesji, sprzedaż wyniosła 13,5 mln szt. Zanosi się więc, ze główni producenci zwiększą produkcje i poprawią dotąd ostrożne prognozy roczne.

W ostatnich 2 latach sektor notował bardzo powolną poprawę, dane z marca wskazują natomiast, że tempo tej poprawy uległo przyspieszeniu. Jeden z analityków stwierdził, że marzec będzie papierkiem lakmusowym dla całego roku po dobrym styczniu i jeszcze lepszym lutym.

- Faktem jest, że duży wskaźnik sprzedaży świadczy o realnej sile handlu detalicznego – uważa Jessica Caldwell z Edmunds.com. – Jeśli będziemy nadal obserwować oznaki rosnącego popytu, to będzie to dobra prognoza dla bieżącego roku  i dla następnych.

Zdaniem ekspertów branży samochodowej, na wzrost sprzedaży w marcu wpłynęły te same czynniki, które pobudzają całą gospodarkę od połowy 2011 r.: konieczność wymiany starszych pojazdów na bardziej ekonomiczne, bo drożeją paliwa oraz rosnące zaufanie konsumentów do gospodarki dzięki stabilizowaniu się rynku pracy.

- Ludzie wracają do pracy, a zasoby środków transportu czekają – uważa ekonomistka Forda, Ellen Hughes-Cromwick.

Przeciętny wiek pojazdów w USA wzrósł do 11 lat, jest największy od czasu prowadzenia takiej statystyki. Wiele pojazdów to SUV-y z końca lat 90.  – A ludzie potrafią liczyć. Nie chcą już jeździć autami, które na galonie (3,8 l) przejeżdżają 12 mil (19 km) – mówi szef Forda na obie Ameryki, Mark Fields.

Największy na świecie General Motors zwiększył sprzedaż o 12 proc. do 231 052 pojazdów. – Ożywienie gospodarki i atrakcyjność ekonomicznych aut i krzyżówek (crossovers) była siłą napędową naszej sprzedaży od ponad roku, ale ich łączny wpływ nie był dotąd tak silny, jak tego marca – stwierdził wiceprezes GM ds. sprzedaży w USA, Don Johnson. - Od ostatniego skoku cen paliw dane gospodarki i portfel produktów GM są zdecydowanie  lepsze.

Koncernowi udało się sprzedać rekordową liczbę 100 tys. pojazdów spełniających kryterium ekonomiczności Agencji Ochrony Środowiska EPA 30 mil na galon paliwa (8 l na 100 km). Sprzedaż crossovers – pojazdów sportowo-użytkowych na płycie podłogowej aut osobowych -  skoczyła o 47 proc., a aut średniej wielkości o 38 proc.

Marka Chevroleta osiągnęła największy wzrost, prawie 17 proc., zaś sprzedaż Buicka i Cadillaca zmalała.

Drugi w  Stanach Ford poprawił się o 0,5 proc. do 223 418 sztuk, ale wynik był najlepszy od 2007 r. – Rosnące ceny paliw wywołały duży popyt na oszczędne pojazdy w marcu i w całym kwartale – wyjaśnił wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ken Czubay.

Chrysler, który w 2009 r. zakończył pomyślnie postępowanie naprawcze sprzedał 121 730 pojazdów, o 34 proc. więcej niż rok temu i najwięcej do marca 2008. – Kombinacja dostępnych kredytów, poprawiającej się gospodarki, rosnącego popytu, a  nawet droższych paliw zachęcała ludzi do kupowania nowszych, oszczędniejszych pojazdów, na czym korzystał cały sektor – wyjaśnił prezes marki Dodge i szef działu sprzedaży Chryslera w USA, Reid Bigland.

Marka Chryslera zwiększyła sprzedaż o 70 proc., Dodge'a o 18, poprawiły się tez wszystkie pięć modeli Jeepa. Marzec  był 24. kolejnym miesiącem rocznego wzrostu sprzedaży i dziesiątym powyżej 20 proc. – dodał najmniejszy z wielkiej trójki z Detroit.

Toyota osiągnęła wzrost o 15 proc. do 203 282 szt., bo sprzedaż aut jej marki  poprawiła się o 18 proc., a Lexusa zmalała o 2,6. Honda zanotowała spadek o 8,4 proc., ale rok temu wypadła nadzwyczajnie, Nissan zwiększył o 12,5 proc. do rekordowych 136 317 szt.

Koreański Huyndai też pobił własny rekord - +13 proc. do 69 728 szt. Grupa Volkswagena  z 36 588 autami (+35 proc.) osiągnęła najlepszy wynik od 1973 r.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne