Reklama

Zmiana warty w Benettonie

Luciano Benetton przekazał rządy w rodzinnym imperium odzieżowym synowi, który musi ożywić markę mającą trudności, znaną z kontrowersyjnych kampanii reklamowych

Publikacja: 24.04.2012 19:34

Luciano Benetton, ząlożyciel firmy z synem Alessandro Benettonem

Luciano Benetton, ząlożyciel firmy z synem Alessandro Benettonem

Foto: Bloomberg

Benetton (77 lat), który wraz z rodzeństwem założył firmę 47 lata temu mianował  podczas WZA w  Ponzano Veneto dotychczasowego wiceprzewodniczącego rady nadzorczej, a prywatnie swego syna Alessandro szefem rodzinnego biznesu. Sam  zostanie w firmie jako doradca.

W ciągu niemal pół wieku firma  rozrosła się do 6 tys. sklepów w 120 krajach, ale mimo tego ma do czynienia z ostrą konkurencją ze strony kilku nowszych sieci odzieżowych w rodzaju H&M czy Zara, a ponadto ucierpiała z powodu kryzysu w strefie euro. Włosi musieli ponadto uporać  się z rosnącymi cenami bawełny.

W 2011 r. Benetton zmniejszył zysk netto o 28 proc,. do 73 mln euro i obroty o 1 proc. do 2 mld.

Przejmując imperium Alessandro (48 lat), absolwent Harvardu i mąż byłej mistrzyni w narciarstwie, Debiorah Compagnoni będzie musiał podejmować  trudne decyzje strategiczne, w tym także o sprzedaży części aktywów.

Marka zamierza wyjść z giełdy w Mediolanie, co pozwoli rodzinie przejąć nad nią pełną kontrolę. – Rezygnacja  z giełdy i inwestowanie w nas samych i w przyszłość firmy jest wyraźnym świadectwem naszego przywiązania, determinacji i zamiaru wyjścia poza ten złożony etap  - stwierdzi Alessandro.

Reklama
Reklama

Dobre  posunięcie

Według profesora ekonomii Uniwersytetu Technicznego w Mediolanie, Giuliano Noci, zmiana pokoleniowa jest dobrym posunięciem. -  W ciągu ostatnich 10-15 lat Benetton nie miał zdolności do innowacji, czym wyróżniał się w przeszłości. Tymczasem  świat mody przeżył dużą  zmianę waz z pojawieniem się H&M i Zary. Firma będzie więc musiała obrać bardziej agresywny model działania , ulepszać swe wyroby, bo obaj rywale oferują atrakcyjniejszy styl  - mówi.

Benetton-ojciec przyznał, że powierza swemu synowi trudną misję, ale – podkreślił - wyzwanie jest  ciągle to samo: tworzyć, pracować wyobraźnią  i być innowacyjnym, co przedsiębiorcy zawsze robili i będą robić nadal. Alessandro pokazał – nie tylko w karierze zawodowej  - że nie jest człowiekiem, który  łatwo zniechęca się. We wszystkim  co robi dąży zawsze do sukcesu – dodał ojciec.

Szokujące reklamy

Sieć odzieżowa stała się słynna w latach 60. wraz  z serią szokujących  reklam w postaci zdjęć -plakatów Oliviero Toscaniego

Ten fotograf  nie ograniczał się w  swych artystycznych wizjach mających wstrząsać miliony. Do najsłynniejszych jego prac należy całująca sie para: młody ksiądz z zakonnicą, zdjęcia umierających na AIDS, skazanych na śmierć, ludzi głodujących, chorych (anorektyczna modelka Isabelle Caro) itp.

W ubiegłym roku marka wywołała nową kontrowersję kampanią całujących się postaci znanych na świecie. Fotomontaż całującego się papieża  z muzułmańskim dostojnikiem wycofano, gdy Watykan zagroził procesem.

Alessandro uważa, że kluczem do ożywienia marki jest wejście na nowe rynki. – Grupa Benettona zawsze widziała wszystko na kolorowo, wiec można stwierdzić, że nie wszystko jest czarne. Są rynki z przyszłością, które  jesteśmy gotowi zaatakować z całą determinacją – powiedział.

Reklama
Reklama

Luciano mianował  go na swego następcę w firmie w 2005 r., cała rodzina  odrywała  zawsze ważną role w tworzeniu wizji firmy. W 2006 r. trzy  pokolenia rodziny Benettonów, zazwyczaj unikających rozgłosu pozowały do okładki włoskiego wydania miesięcznika „Vanity Fair" przed rodzinną willą z  XVII wieku w Ponzano Veneto, dla uczczenia 40-lecia firmy.

Ojciec-załozyciel

Luciano jest jednym z pionierów ekspansji na świecie  włoskiego stylu, symbolem firmy   rodzinnej, człowiekiem, który sam doszedł do wszystkiego. To on  – obecni  pan o siwych włosach, noszący charakterystyczne okulary w okrągłej oprawce – stworzył młodzieżową markę  kolorowej  odzieży - luźnych swetrów  i koszulek polo.

Urodził się w 1935 r. w Treviso, w wieku 10 lat stracił ojca, jako 15-latek zaczął pracować dorywczo w trudnych latach po wojnie.  Zachwycony  powodzeniem swetrów, robionych na drutach przez siostrę kupił maszynę do ich robienia  i w 1955 r. zaczął  sprzedawać je od drzwi do drzwi.

Dzięki różnym innowacjom, np.  moczeniu wełny w wodzie, aby zmiękła i produkcji szerokiej gamy w różnych kolorach młody biznesman szybko wyrobił sobie nazwisko i  w 1965 r. założył Grupę Benettona.

Dokonał też rewolucji w modelu biznesowym, bo jego firma nie miała fabryk ani sieci dystrybucji. Zlecał niemal większość swej produkcji i korzystał z sieci sklepów  franczyzowych do jej  sprzedawania. WE 1969 r. zaczął ekspansję międzynarodową, bo jako frankofil    otworzył sklep  w Paryżu, a młodzieżowy, nieformalny  i odrębny styl kojarzony z logo firmy zdobył popularność na świecie w latach 70.

Luciano był zawsze zwolennikiem tolerancji i  wielokulturowości w firmie, wiec  jego firma zmieniła nazwę na United Colors of Benetton. Alessandro powiedział o ojcu, gdy ten mianował go swym następcą : - To nadwyczajna osobowość, nauczył mnie , by nigdy nie rezygnować

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama