Zmiana warty w Benettonie

Luciano Benetton przekazał rządy w rodzinnym imperium odzieżowym synowi, który musi ożywić markę mającą trudności, znaną z kontrowersyjnych kampanii reklamowych

Publikacja: 24.04.2012 19:34

Luciano Benetton, ząlożyciel firmy z synem Alessandro Benettonem

Luciano Benetton, ząlożyciel firmy z synem Alessandro Benettonem

Foto: Bloomberg

Benetton (77 lat), który wraz z rodzeństwem założył firmę 47 lata temu mianował  podczas WZA w  Ponzano Veneto dotychczasowego wiceprzewodniczącego rady nadzorczej, a prywatnie swego syna Alessandro szefem rodzinnego biznesu. Sam  zostanie w firmie jako doradca.

W ciągu niemal pół wieku firma  rozrosła się do 6 tys. sklepów w 120 krajach, ale mimo tego ma do czynienia z ostrą konkurencją ze strony kilku nowszych sieci odzieżowych w rodzaju H&M czy Zara, a ponadto ucierpiała z powodu kryzysu w strefie euro. Włosi musieli ponadto uporać  się z rosnącymi cenami bawełny.

W 2011 r. Benetton zmniejszył zysk netto o 28 proc,. do 73 mln euro i obroty o 1 proc. do 2 mld.

Przejmując imperium Alessandro (48 lat), absolwent Harvardu i mąż byłej mistrzyni w narciarstwie, Debiorah Compagnoni będzie musiał podejmować  trudne decyzje strategiczne, w tym także o sprzedaży części aktywów.

Marka zamierza wyjść z giełdy w Mediolanie, co pozwoli rodzinie przejąć nad nią pełną kontrolę. – Rezygnacja  z giełdy i inwestowanie w nas samych i w przyszłość firmy jest wyraźnym świadectwem naszego przywiązania, determinacji i zamiaru wyjścia poza ten złożony etap  - stwierdzi Alessandro.

Dobre  posunięcie

Według profesora ekonomii Uniwersytetu Technicznego w Mediolanie, Giuliano Noci, zmiana pokoleniowa jest dobrym posunięciem. -  W ciągu ostatnich 10-15 lat Benetton nie miał zdolności do innowacji, czym wyróżniał się w przeszłości. Tymczasem  świat mody przeżył dużą  zmianę waz z pojawieniem się H&M i Zary. Firma będzie więc musiała obrać bardziej agresywny model działania , ulepszać swe wyroby, bo obaj rywale oferują atrakcyjniejszy styl  - mówi.

Benetton-ojciec przyznał, że powierza swemu synowi trudną misję, ale – podkreślił - wyzwanie jest  ciągle to samo: tworzyć, pracować wyobraźnią  i być innowacyjnym, co przedsiębiorcy zawsze robili i będą robić nadal. Alessandro pokazał – nie tylko w karierze zawodowej  - że nie jest człowiekiem, który  łatwo zniechęca się. We wszystkim  co robi dąży zawsze do sukcesu – dodał ojciec.

Szokujące reklamy

Sieć odzieżowa stała się słynna w latach 60. wraz  z serią szokujących  reklam w postaci zdjęć -plakatów Oliviero Toscaniego

Ten fotograf  nie ograniczał się w  swych artystycznych wizjach mających wstrząsać miliony. Do najsłynniejszych jego prac należy całująca sie para: młody ksiądz z zakonnicą, zdjęcia umierających na AIDS, skazanych na śmierć, ludzi głodujących, chorych (anorektyczna modelka Isabelle Caro) itp.

W ubiegłym roku marka wywołała nową kontrowersję kampanią całujących się postaci znanych na świecie. Fotomontaż całującego się papieża  z muzułmańskim dostojnikiem wycofano, gdy Watykan zagroził procesem.

Alessandro uważa, że kluczem do ożywienia marki jest wejście na nowe rynki. – Grupa Benettona zawsze widziała wszystko na kolorowo, wiec można stwierdzić, że nie wszystko jest czarne. Są rynki z przyszłością, które  jesteśmy gotowi zaatakować z całą determinacją – powiedział.

Luciano mianował  go na swego następcę w firmie w 2005 r., cała rodzina  odrywała  zawsze ważną role w tworzeniu wizji firmy. W 2006 r. trzy  pokolenia rodziny Benettonów, zazwyczaj unikających rozgłosu pozowały do okładki włoskiego wydania miesięcznika „Vanity Fair" przed rodzinną willą z  XVII wieku w Ponzano Veneto, dla uczczenia 40-lecia firmy.

Ojciec-załozyciel

Luciano jest jednym z pionierów ekspansji na świecie  włoskiego stylu, symbolem firmy   rodzinnej, człowiekiem, który sam doszedł do wszystkiego. To on  – obecni  pan o siwych włosach, noszący charakterystyczne okulary w okrągłej oprawce – stworzył młodzieżową markę  kolorowej  odzieży - luźnych swetrów  i koszulek polo.

Urodził się w 1935 r. w Treviso, w wieku 10 lat stracił ojca, jako 15-latek zaczął pracować dorywczo w trudnych latach po wojnie.  Zachwycony  powodzeniem swetrów, robionych na drutach przez siostrę kupił maszynę do ich robienia  i w 1955 r. zaczął  sprzedawać je od drzwi do drzwi.

Dzięki różnym innowacjom, np.  moczeniu wełny w wodzie, aby zmiękła i produkcji szerokiej gamy w różnych kolorach młody biznesman szybko wyrobił sobie nazwisko i  w 1965 r. założył Grupę Benettona.

Dokonał też rewolucji w modelu biznesowym, bo jego firma nie miała fabryk ani sieci dystrybucji. Zlecał niemal większość swej produkcji i korzystał z sieci sklepów  franczyzowych do jej  sprzedawania. WE 1969 r. zaczął ekspansję międzynarodową, bo jako frankofil    otworzył sklep  w Paryżu, a młodzieżowy, nieformalny  i odrębny styl kojarzony z logo firmy zdobył popularność na świecie w latach 70.

Luciano był zawsze zwolennikiem tolerancji i  wielokulturowości w firmie, wiec  jego firma zmieniła nazwę na United Colors of Benetton. Alessandro powiedział o ojcu, gdy ten mianował go swym następcą : - To nadwyczajna osobowość, nauczył mnie , by nigdy nie rezygnować

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni