Przyszłoroczne wyniki PKP Cargo zapowiadają się słabiej

W 2013 roku PKP Cargo może zarobić ponad  2,5 razy mniej niż w 2011 r.

Publikacja: 13.11.2012 02:36

Przyszłoroczne wyniki PKP Cargo zapowiadają się słabiej

Foto: Fotorzepa, bartosz jankowski Bartosz Jankowski

W ubiegłym roku największy kolejowy przewoźnik towarów w Polsce, mający obecnie 50,4 proc. udziału w rynku, zarobił prawie 400 mln zł. Po trzech kwartałach tego roku zysk netto PKP Cargo, wytypowanego do upublicznienia na giełdzie, wyniósł 205 mln zł. Z informacji, do których dotarliśmy, wynika, że bieżące prognozy finansowe przygotowane przez spółkę zakładają ok. 150 mln zł zysku.

– Nie możemy komentować powyższych danych, ponieważ firma nie podawała prognoz na 2013 rok – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo.

Co jest powodem oczekiwanego spadku zysku? Eksperci wskazują na spowolnienie wzrostu gospodarczego w Polsce i Europie, co najwcześniej odbija się na branży transportowej. W tym roku wielkość przewozów kolejowych, wyrażona w tonach, spadnie do ok. 116 mln ton, choć na początku roku prognozy mówiły o 127 mln ton. W 2011 r. było to 130 mln ton. – To przypomina rok 2008, kiedy malejące przewozy były pierwszym prognostykiem pogarszającej się sytuacji w gospodarce – mówi Wojciech Śmiech z „Rynku Kolejowego".

Spadki w przewozach dotyczą m.in. kruszyw budowlanych, na które popyt z powodu inwestycji drogowych był bardzo duży. Teraz środki na budowę autostrad będą mniejsze, na czym zyska infrastruktura kolejowa. Jednak w tym drugim przypadku ilość używanych kruszyw budowlanych jest mniejsza.

Przy spadku obrotów wzrosną koszty wewnętrzne firmy, głównie za sprawą inwestycji. Średni wiek wagonów PKP Cargo w 2011 r. wynosił 26,6 roku. Na koniec ubiegłego roku firma miała 65,5 tys. wagonów.

– Potrzeby, jeśli chodzi o nowy tabor, wydają się więc ogromne – mówi Wojciech Śmiech.

Poza tym PKP Cargo, podobnie jak pozostali przewoźnicy, szuka innych sektorów poza transportem masowym (węgiel, rudy metali, kruszywa). – Firma powinna wejść w transport intermodalny. Potrzebuje platform do przewozu kontenerów lub wagonów do biomasy. Poza tym do rozwoju w Niemczech i Belgii, gdzie występuje inne napięcie, potrzebne są odpowiednie lokomotywy – dodaje ekspert.

W pierwszej połowie 2012 roku nakłady inwestycyjne PKP Cargo wyniosły 292,7 mln zł. – W całym roku kwota ta osiągnie zapewne ok. 600 mln zł. Nie wydaje mi się, aby w przyszłym roku jej wartość była mniejsza. Wręcz może być znacząco wyższa – mówi Śmiech.

Kolejnym ważnym czynnikiem zwiększającym koszty PKP Cargo jest podwyżka wynagrodzeń, która właśnie weszła w życie. Jej szacowany koszt to ok. 100 mln zł.

Wojciech Balczun: Przewozy spadły nam o kilkanaście procent

W ubiegłym roku największy kolejowy przewoźnik towarów w Polsce, mający obecnie 50,4 proc. udziału w rynku, zarobił prawie 400 mln zł. Po trzech kwartałach tego roku zysk netto PKP Cargo, wytypowanego do upublicznienia na giełdzie, wyniósł 205 mln zł. Z informacji, do których dotarliśmy, wynika, że bieżące prognozy finansowe przygotowane przez spółkę zakładają ok. 150 mln zł zysku.

– Nie możemy komentować powyższych danych, ponieważ firma nie podawała prognoz na 2013 rok – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca