Camaro też ze złą stacyjką

General Motors wezwał właścicieli 511 528 aut Chevrolet Camaro do w swych stacji serwisowych z powodu problemu ze stacyjkami, który w innych modelach doprowadził do wypadków i śmierci 13 osób

Publikacja: 15.06.2014 17:39

Koncern oświadczył, że są mu znane niegroźne wypadki bez ofiar z udziałem dwudrzwiowych sportowych aut Camaro, wyjaśnił, że problem z ich stacyjkami jest inny niż w przypadku modeli Cobalt, Ion i innych. Kierujący autem może mimowolnie trącić kolanem kluczyk w stacyjce i wysunąć go z pozycji jazda (run)  powodując zgaszenie silnika.

Rzecznik GM ds. bezpieczeństwa Alan Adler dodał, że dochodzi do tego podczas jazdy na wyboistej drodze, gdy kierujący podwyższy fotel do maksimum i trąci kolanem przycisk blokujący kluczyk w stacyjce. Naciśnięcie powoduje wysunięcie się kluczyka i zgaszenie silnika.

Koncernowi wiadomo, że doszło do 3 kolizji aut Camaro, 4 osoby odniosły lekkie obrażenia. Adler nie znał szczegółów tych zdarzeń. Właściciele aut otrzymają pisma, by zgłosili się do salonów po nowe kluczyki, GM na razie radzi użytkownikom, by zdawali sobie sprawę z okoliczności, kiedy może dojść do zgaszenia silnika.

Problem wykryto podczas testowania aut z lat 2014 -16 po nagłośnionej akcji z wadliwymi stacyjkami w mniejszych samochodach. Według nowego wiceprezesa GM ds. bezpieczeństwa, Jeffa Boyera, w przypadku Camaro podjęto szybko działania, bo jest to nowa norma dotycząca bezpieczeństwa wyrobów w GM.

W Cobaltach, Ionach i innych modelach mogło dojść do zgaszenia silnika na skutek samorzutnego przekręcenia się kluczyka w stacyjce, w której nie było zapadek blokujących. Tej wady zauważonej w 2002 r. użytkownicy samochodów nie widzieli od lat.

Wadliwe kluczyki w Camaro z lat modelowych 2010-14 zwiększają liczbę samochodów GM wymagających naprawy do 3,1 mln. Akcja dotycząca 3,1 mln samochodów to tylko część usterek, bo w tym roku w 38 akcjach naprawczych koncern musiał naprawiać rekordową liczbę 16,5 mln pojazdów. To niemal roczna sprzedaż wszystkich marek w USA.

Prezes GM, Mary Barra ma w tych dniach zeznawać w Kongresie w sprawie wcześniejszej akcji naprawczej. Będzie jej towarzyszyć Anton Valukas, szef zewnętrznej kancelarii prawnej koncernu Jenner & Block, który prowadził kilkumiesięczne śledztwo, jak doszło w procesie decyzyjnym do produkowania złych jakościowo części. Jego raport doprowadził do zwolnienia 15 pracowników GM.

Urząd bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA otrzymał kilka skarg od użytkowników Camaro, nie nakazał jeszcze akcji naprawczej, nie otrzymał podobnej informacji od GM, ale bacznie obserwuje sytuację. Urząd przyznał samochodom Camaro 2012-14 najwyższą ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych.

Koncern oświadczył, że są mu znane niegroźne wypadki bez ofiar z udziałem dwudrzwiowych sportowych aut Camaro, wyjaśnił, że problem z ich stacyjkami jest inny niż w przypadku modeli Cobalt, Ion i innych. Kierujący autem może mimowolnie trącić kolanem kluczyk w stacyjce i wysunąć go z pozycji jazda (run)  powodując zgaszenie silnika.

Rzecznik GM ds. bezpieczeństwa Alan Adler dodał, że dochodzi do tego podczas jazdy na wyboistej drodze, gdy kierujący podwyższy fotel do maksimum i trąci kolanem przycisk blokujący kluczyk w stacyjce. Naciśnięcie powoduje wysunięcie się kluczyka i zgaszenie silnika.

Biznes
Za oglądanie świątecznych dekoracji w Zakopanem będzie trzeba zapłacić. Mieszkańcy oburzeni
Biznes
Oligarchowie walczą w Londynie o Norylski Nikiel. Dwóch się kłóci, trzeci przygląda
Biznes
Burza w Sejmie podczas debaty nad systemem kaucyjnym. Wraca październik 2025 r.
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Bitcoin na rekordowym poziomie
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką