Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak zacieśnić współpracę naukowców i firm

Co przeszkadza?we współpracy ?biznesu z nauką?

Publikacja: 23.10.2014 13:53

Podczas debaty „Komercjalizacja wiedzy na linii nauka – przedsiębiorstwa – oczekiwania biznesu" eksperci wskazali bariery formalne związane z kształtem umów czy kwestią praw intelektualnych. Do tego dochodzą problemy z dostępnością do naukowców, którzy często są mocno obciążeni dydaktyką. Na koniec problem chyba najważniejszy – dorobek naukowy.

– Najpierw trzeba mieć wiedzę i osiągnięcia. Mamy w Polsce dobrych naukowców, ale powinni skuteczniej szukać zastosowania dla swoich prac i komercjalizować je – mówił Krzysztof Kozłowski, dyrektor Orange Labs Polska.

41 centrów transferu technologii działa przy polskich uczelniach

– Szukamy partnerów naukowych na całym świecie, ale w Polsce mamy problem z dorobkiem naukowym. Polskie ośrodki dość często przegrywają ze światową konkurencją – dodał Adam Roś, dyrektor w polskim oddziale R&D Samsunga.

Dużą wagę przypisano też centrom transferu technologii, które działają przy uczelniach. – Według naszego najnowszego badania mamy w Polsce 41 centrów transferu technologii, a dla porównania – 400 uczelni. Ze wszystkich centrów efektywnie działających jest około 40 proc. – powiedziała Marzena Mażewska, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce.Dodała, że problemem jest często zbyt niska pozycja centrum na uczelni, choć jednocześnie pojawiają się już pierwsze przychody z komercjalizacji ich dorobku.

Reklama
Reklama

Prof. Piotr Kula, prorektor ds. innowacji na Politechnice Łódzkiej, zachęcał centra transferu technologii, by zacieśniały współpracę, integrowały się, by jeszcze bardziej się wyspecjalizować.

—m.r.

Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama