Jak zacieśnić współpracę naukowców i firm

Co przeszkadza?we współpracy ?biznesu z nauką?

Publikacja: 23.10.2014 13:53

Podczas debaty „Komercjalizacja wiedzy na linii nauka – przedsiębiorstwa – oczekiwania biznesu" eksperci wskazali bariery formalne związane z kształtem umów czy kwestią praw intelektualnych. Do tego dochodzą problemy z dostępnością do naukowców, którzy często są mocno obciążeni dydaktyką. Na koniec problem chyba najważniejszy – dorobek naukowy.

– Najpierw trzeba mieć wiedzę i osiągnięcia. Mamy w Polsce dobrych naukowców, ale powinni skuteczniej szukać zastosowania dla swoich prac i komercjalizować je – mówił Krzysztof Kozłowski, dyrektor Orange Labs Polska.

41 centrów transferu technologii działa przy polskich uczelniach

– Szukamy partnerów naukowych na całym świecie, ale w Polsce mamy problem z dorobkiem naukowym. Polskie ośrodki dość często przegrywają ze światową konkurencją – dodał Adam Roś, dyrektor w polskim oddziale R&D Samsunga.

Dużą wagę przypisano też centrom transferu technologii, które działają przy uczelniach. – Według naszego najnowszego badania mamy w Polsce 41 centrów transferu technologii, a dla porównania – 400 uczelni. Ze wszystkich centrów efektywnie działających jest około 40 proc. – powiedziała Marzena Mażewska, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce.Dodała, że problemem jest często zbyt niska pozycja centrum na uczelni, choć jednocześnie pojawiają się już pierwsze przychody z komercjalizacji ich dorobku.

Prof. Piotr Kula, prorektor ds. innowacji na Politechnice Łódzkiej, zachęcał centra transferu technologii, by zacieśniały współpracę, integrowały się, by jeszcze bardziej się wyspecjalizować.

—m.r.

Podczas debaty „Komercjalizacja wiedzy na linii nauka – przedsiębiorstwa – oczekiwania biznesu" eksperci wskazali bariery formalne związane z kształtem umów czy kwestią praw intelektualnych. Do tego dochodzą problemy z dostępnością do naukowców, którzy często są mocno obciążeni dydaktyką. Na koniec problem chyba najważniejszy – dorobek naukowy.

– Najpierw trzeba mieć wiedzę i osiągnięcia. Mamy w Polsce dobrych naukowców, ale powinni skuteczniej szukać zastosowania dla swoich prac i komercjalizować je – mówił Krzysztof Kozłowski, dyrektor Orange Labs Polska.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji