Biznes jest mało innowacyjny

Firmy prowadzące jakąkolwiek nowatorską działalność są w Polsce w mniejszości.

Publikacja: 24.10.2014 04:52

Biznes jest mało innowacyjny

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

 

Mimo rządowych programów zachęcających do innowacji i mimo miliardów złotych, które miały wspierać nowatorskie przedsięwzięcia w ramach unijnego programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka", w najnowszych danych GUS nie widać skoku badawczo-rozwojowego w polskich przedsiębiorstwach.

Według nich w latach 2011–2013 nowe lub istotnie ulepszone produkty lub procesy wprowadziło w Polsce tylko 17,1 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 11,4 proc. przedsiębiorstw z sektora usług. O ile jeszcze w przemyśle widać lekki postęp w porównaniu z poprzednim badanym okresem 2010–2012, to w usługach nastąpił tu niewielki co prawda, ale spadek.

Ubiegły rok przyniósł też ograniczenie wydatków na działalność innowacyjną – w firmach przemysłowych zmniejszyły się one o niespełna 3 proc., ale w usługach zmalały aż o jedną piątą. Nic dziwnego, skoro – jak wynika z badania – polskie przedsiębiorstwa finansowały swą działalność innowacyjną w większości (ponad 70 proc.) z własnych środków.

Prof. Krzysztof Rybiński, ekonomista i rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula, który od lat zwraca uwagę na kiepski stan polskiej innowacyjności, powtarza, że dostęp do unijnych środków w ostatnich latach pogorszył sytuację; w czasie gdy działał Program Innowacyjna Gospodarka w Polsce spadły wszystkie wymiary innowacyjności. – Większość firm wolała ustawić się w kolejce po pieniądze z Unii i je przejeść niż walczyć o innowacyjność swych produktów. Wystarczyło kupić nowoczesną niemiecką maszynę, by dostać wsparcie. W ten sposób pobudzaliśmy innowacyjność w Niemczech – podkreśla Rybiński.

Zaznacza, że teraz zaczyna się to zmieniać m.in. dzięki programom Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które promuje współpracę nauki i biznesu. W latach 2010–2013 to właśnie przedsiębiorstwa były głównymi beneficjentami dofinansowania z NCBR – prawie 60 proc. spośród 2,8 tys. podpisanych umów dotyczyło wsparcia dla firm. – Najnowsze raporty i prognozy wskazują, że przedsiębiorcy planują kontynuować lub zwiększać swoje zaangażowanie w działalność B+R – podkreśla prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor NCBR.

Widać to np. w tegorocznym raporcie PwC, opartym na badaniu opinii szefów dużych firm: o ile w ubiegłym roku tylko 12 proc. polskich prezesów upatrywało szans rozwoju firmy w innowacjach rynkowych, to w tym roku już co trzeci. To wciąż jednak za mało.

– Wiele polskich firm stało się niewolnikiem sukcesu, który osiągnęły na krajowym rynku. Dopiero teraz, gdy polski rynek jest dla nich za mały, na większą skalę wychodzą za granicę, gdzie nie da się konkurować głównie ceną – twierdzi Paweł Bochniarz z PwC.

Polacy wierzą we własną kreatywność

Większość Polaków docenia innowacje, które najczęściej budzą w nich pozytywne skojarzenia.  Wysoko cenią też pomysłowość rodaków. Trzy czwarte z tysiąca uczestników ankiety „Innowacyjny Polak 2014" uważa, że innowacje pomagają w codziennym życiu i zwiększają jego komfort. Jeszcze więcej, bo dziewięciu na dziesięciu,  docenia nowatorskie produkty i rozwiązania dotyczące poprawy efektywności pracy. W badaniu, które instytut TNS OBOP przeprowadził na zlecenie firmy 3M Poland, trzy czwarte Polaków stwierdziło, że jesteśmy nowatorskim narodem (choć odniesieniu do samych siebie takich opinii było o połowę mniej).  Większość ankietowanych za główną barierę  rozwoju innowacyjności uważa brak pieniędzy, choć krytycznie oceniamy też zbyt mało nowatorski polski system szkolnictwa.

Mimo rządowych programów zachęcających do innowacji i mimo miliardów złotych, które miały wspierać nowatorskie przedsięwzięcia w ramach unijnego programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka", w najnowszych danych GUS nie widać skoku badawczo-rozwojowego w polskich przedsiębiorstwach.

Według nich w latach 2011–2013 nowe lub istotnie ulepszone produkty lub procesy wprowadziło w Polsce tylko 17,1 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 11,4 proc. przedsiębiorstw z sektora usług. O ile jeszcze w przemyśle widać lekki postęp w porównaniu z poprzednim badanym okresem 2010–2012, to w usługach nastąpił tu niewielki co prawda, ale spadek.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji