Naszpikowane elektroniką autonomiczne samochody to przyszłość według BMW

Auta, które kierowca będzie prowadził tylko wtedy, kiedy będzie miał na to ochotę, skomunikowane z otoczeniem, poruszające się po miastach, które mimo większej liczby pojazdów będą mniej zatłoczone — taką wizję swojego udziału w światowej motoryzacji przedstawił niemiecki BMW w rocznicę 100-lecia swojego istnienia.

Aktualizacja: 08.03.2016 10:58 Publikacja: 08.03.2016 06:45

Naszpikowane elektroniką autonomiczne samochody to przyszłość według BMW

Foto: Bloomberg

Takie auto już jest, nazywa się BMW Vision Next 100, oczywiście w wersji koncepcyjnej, ale jechał nim prezes koncernu Harald Krueger i zapewnia, że jeździ się świetnie. BMW pokazało je w na Stadionie Olimpijskim w Monachium na tydzień przed zaprezentowaniem przez Haralda Kruegera nowej strategii koncernu.

Nowy szef BMW, który objął stanowisko w maju 2015 zamierza umocnić swoją firmę na pozycji lidera nie tylko sprzedaży w sektorze premium, ale i innowacyjności.

—Już wcześniej pokazaliśmy, że BMW jest w stanie odrodzić się w nowej odsłonie- mówił Krueger.

Dlatego chce proponować auta, które mają zapewnić transport punktu A do punktu B nie będą miały kierownicy, tylko składany drążek, konsola zniknie, bo zostanie wyświetlona na szybie, tak jak jest to dzisiaj w przypadku prędkości z jaką jedzie auto. Fotel kierowcy będzie obrotowy i wtedy, kiedy nie będzie miał ochoty na prowadzenie pojazdu, może się odwrócić do siedzącego obok pasażera. Na szybie wyświetlają się również wszelkiego rodzaju ostrzeżenia, np o rowerzystach, którzy mogą wyjechać zza stojącej na poboczu ciężarówki, bo kamera widzi więcej, niż ludzkie oko. A piesi przechodzący przez jednię nie będą musieli zgadywać, czy auto ich przepuści, czy nie, bo będzie to sygnalizowało migającym zielonym światełkiem.

Kiedy zobaczymy takie auto na drogach?

— To jest realne za 20-30 lat — mówi Harald Krueger.

Jedno jest niezmienne — pozostanie charakterystyczny „nerkowy" grill, tyle że tam będą montowane najróżniejsze sensory. Drzwi Vision 100 będą otwierały się nie na boki, ale do góry, jak w BMWi8

BMW wyraźnie postanowiło odjechać konkurencji. Wprawdzie auta autonomiczne są gotowe do produkcji także w Audi i Mercedesie — prezes Daimlera Guenther Zetsche wprowadził taki pojazd — F 015 Luxury in Motion podczas salonu w Detroit w styczniu 2015 roku, a Audi ma model 2017 A8 odsłonięty 4 marca 2016, ale tak zaawansowanego konceptu, jak BMW Vision 100 konkurencja na razie nie ma.

Krueger jest najmłodszym prezesem w historii bawarskiego koncernu, ma 50 lat. Powszechnie uważa się wiec, że wolno mu więcej, niż poprzednikom. Premiera Vision Next 100 pokazuje, dokąd MW zamierza pojechać w przyszłości. Święto 100- lecia marki w Monachium było pierwszą taką imprezą z planowanych przez BMW. Kolejne odbędą się w Pekinie, Londynie i Los Angeles. Wkrótce zostaną pokazane wizje dla Mini, motocykli, a nawet Rolls Royce.

Czy więc Krueger pokazując już zaawansowaną, niemal cyfrową motoryzację, w chce utrzymać się na pozycji lidera światowego segmentu premium?

— W przyszłości auto stanie się centrum naszego życia. Będzie połączone nie tylko z telefonem, ale i np domowym komputerem, czy domowymi urządzeniami. Tak będzie wyglądał segment premium w przyszłości — mówił Krueger unikając odpowiedzi na pytania o przyszłą strategię BMW i odsyłał do konferencji finansowej zaplanowanej na 16 marca, kiedy to zaprezentuje swoją strategię.

Ostatnia prezentacja strategii BMW miała miejsce 7 lat temu, kiedy ówczesny prezes Norbert Reithoffer postawił na oszczędność paliwa i masowo zaczął wykorzystywać włókno węglowe. Swoją dominację na rynku premium BMW zawdzięcza ofercie średniej wielkości aut — z serii3 i ofercie SUVów praktycznie w każdym segmencie rynku. Teraz Krueger mówi o Czwartej Rewolucji Przemysłowej podczas której musi się dodatkowo zmierzyć ze spowolnieniem w Chinach, ofensywą modelową Mercedesa i gigantami informatycznymi takimi, jak Apple i Google, o których Krueger mówi jako o nowej konkurencji. Mary Barra, prezes General Motors podczas ostatniego Forum Ekonomicznego w Davos mówiła, że jej zdaniem motoryzacja w ciągu najbliższych 5-10 lat zmieni się bardziej, niż podczas ostatnich 50 lat.

Usłyszeliśmy także jeszcze w marcu 2015 od ówczesnego prezesa Norberta Reithoffera, że wielkość sprzedaży nie może dominować, bo liczy się także wynik finansowy. Zdaniem analityków może to być sygnał, że Bawarczycy są gotowi na utratę pierwszego miejsca w rankingu wielkości sprzedaży na rzecz Mercedesa.

Jaka więc nie będzie ta nowa strategia analitycy nie ukrywają, że sytuacja Haralda Kruegera jest nie do pozazdroszczenia, chociażby dlatego, że każda z poprzednich była egzekwowana w 100 procentach i doprowadziła BMW tam. Gdzie jest teraz.

— W BMW wszystko idzie jak trzeba, więc ciekawe jest jak Krueger będzie chciał zaznaczył swoją — zastanawiał Stuart Pearson, analityk BNP Paribas podczas trwających do 13 marca targów samochodowych w Genewie. Vision 100 pokazuje, że nowy szef BMW ma na to pomysł.

- Danuta Walewska z Monachium

Takie auto już jest, nazywa się BMW Vision Next 100, oczywiście w wersji koncepcyjnej, ale jechał nim prezes koncernu Harald Krueger i zapewnia, że jeździ się świetnie. BMW pokazało je w na Stadionie Olimpijskim w Monachium na tydzień przed zaprezentowaniem przez Haralda Kruegera nowej strategii koncernu.

Nowy szef BMW, który objął stanowisko w maju 2015 zamierza umocnić swoją firmę na pozycji lidera nie tylko sprzedaży w sektorze premium, ale i innowacyjności.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej