Reklama

Samsung i Apple wciąż na prowadzeniu

Samsung i Apple utrzymali swoje pozycje jako najwięksi producenci smartfonów na świecie, jednak konkurencja za strony chińskich koncernów rośnie.

Aktualizacja: 26.05.2017 10:17 Publikacja: 26.05.2017 09:44

Najnowszy smartfon Samsunga, Galaxy S8

Najnowszy smartfon Samsunga, Galaxy S8

Foto: Flickr, fot. Karlis Dambrans

Światowy rynek smartfonów urósł w pierwszym kwartale bieżącego roku o 9,1 proc. Łącznie dostarczono 380 mln takich urządzeń, w porównaniu z 348,2 mln w tym samym okresie w 2016 r. – wynika z raportu firmy doradczej Gartner, zajmującej się obszarem nowych technologii.

Pozycję lidera utrzymał Samsung, który posiada obecnie 23 proc. udziałów w rynku. Dostawy południowokoreańskiego giganta spadły jednak względem pierwszego kwartału ubiegłego roku o 2,5 mln egzemplarzy do 78,7 mln.

Na drugim miejscu uplasował się Apple, który zwiększył dostawy do 52 mln smartfonów, jednak jego udział w rynku skurczył się o 1,1 pkt. proc. do 13,7 proc.

Światowy wzrost produkcji smartfonów był jednak podyktowany przede wszystkim trzema chińskimi firmami, które znalazły się w pierwszej piątce zestawienia: Huawei, Oppo i Vivo. Każde z nich zanotowało dwucyfrowy wzrost i łącznie zagarnęły niemal jedną czwartą globalnej sprzedaży. Jak twierdzą autorzy raportu, to właśnie one stanowią najgroźniejszą konkurencję dla dwóch czołowych graczy, z czego najmocniej na tej rywalizacji cierpi Apple.

Dostawy Huawei w pierwszym kwartale powiększyły się z 28,9 mln do 34,2 mln sztuk, a udziały w rynku wzrosły o 0,7 pkt proc. do 9 proc.

Reklama
Reklama

Bardzo dobrze radzi sobie również chiński koncern Oppo, który doświadczył największego wzrostu względem tego samego okresu rok temu. Jego dostawy zwiększyły się niemal dwukrotnie do 30,9 mln smartfonów, a udział w rynku urósł do 8,1 proc.

Na piątej pozycji znalazła się założona w 2009 r. marka Vivo, która zagarnęła 6,8 proc. udziałów w rynku – o 4,8 pkt. proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2016 r. Dostawy tej firmy wzrosły z 14 mln do 25,8 mln egzemplarzy. Autorzy badania uważają, że do sukcesu Vivo przyczynił się przede wszystkim rosnący popyt na rynkach wschodzących w regionie Azji i Oceanii. Szczególnie dużą popularność marka zdobyła sobie w Indiach, gdzie zwiększyła swoją sprzedaż aż o 220 proc.

Jak wynika również z raportu, klienci na całym świecie są coraz bardziej skłonni do zakupu droższych smartfonów wysokiej jakości, co powoduje wzrost przeciętnej ceny tych urządzeń.

Jeżeli chodzi o systemy operacyjne stosowane na smartfonach, bezkonkurencyjnym liderem jest stworzony przez Google’a Android, który zagarnął aż 86,1 proc. – o 0,2 pkt proc. więcej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Na drugim miejscu znalazł się iOS używany w smartfonach Apple’a (13,7 proc.), natomiast pozostałe systemy operacyjne, w tym Windows Mobile, zajmują zaledwie 0,2 proc. udziału w rynku.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama