Media i internet

Nasza-Klasa sprzedana

Fotorzepa, MW Michał Walczak
Największy przebój Polskiej sieci po cichu zmienił właściciela. Estoński fundusz Forticom kupił 70 proc. udziałów Naszej-Klasy.pl wartych nawet 200 milionów złotych
– Firma Forticom jest właścicielem 70 proc. udziałów w Naszej-Klasie – potwierdził w rozmowie z „Rz” Maciej Popowicz, założyciel portalu. Nasza-Klasa to jedna z najpopularniejszych witryn internetowych w Polsce. Zarejestrowało się w nim już 14 milionów osób, ujawniając część danych osobowych.
Deklaracja Popowicza kładzie kres pojawiającym się od kilku dni spekulacjom o przejęciu Naszej-Klasy przez „inwestora ze Wschodu”. Według tych informacji za inwestorem miałyby stać rosyjskie służby specjalne zainteresowane przejęciem danych osobowych użytkowników Naszej-Klasy. – To bzdura. Na podobnej zasadzie można na przykład twierdzić, że Afrykańczycy podsłuchują rozmowy prowadzone na Gadu-Gadu, bo polski komunikator należy do firmy z RPA – dementuje Maciej Popowicz. Mimo to sprzedaż Naszej-Klasy może budzić wątpliwości. Doszło do niej bowiem już 10 stycznia. Wtedy Forticom przejął 62 proc. udziałów. Część z nich odkupił od niemieckiego funduszu European Founders. Niemcy pierwsi dostrzegli w Naszej-Klasie potencjał i we wrześniu 2007 r. kupili 20 proc. udziałów. Twórca portalu stał się gwiazdą mediów, które ochrzciły go „najmłodszym milionerem w Polsce”. Także wtedy nie ujawniono wartości transakcji. Eksperci szacowali ją na 3 – 5 mln zł. – Wycena takiego serwisu jest bardzo trudna. Często zależy od wiary inwestora w przedsięwzięcie – komentuje Paweł Puchalski z Domu Maklerskiego BZ WBK. Z kolei według Adama Wysockiego z domu mediowego Starcom 70-proc. pakiet udziałów w Naszej-Klasie może być wart 150 – 200 mln zł. To oznacza, że wycena całego portalu może przekraczać obecnie nawet ok. 290 – 300 mln zł. – Ten serwis może zarabiać praktycznie tylko na reklamach, więc szacowana wartość spółki to w zasadzie wycena jej potencjału reklamowego – wyjaśnia Wysocki. Według firmy Polskie Badania Internetu w marcu portal odnotował ponad 7 mld odsłon.
Pięciomiesięczne ukrywanie informacji o transakcji dziwi ekspertów. – Polityka informacyjna Naszej-Klasy jest daleka od tradycyjnych form komunikowania z rynkiem – dyplomatycznie komentuje Magda Borowik, analityk IDC Polska. – Komunikaty spółki powinny być jaśniejsze. Powstało wrażenie, że Nasza-Klasa wstydzi się nowego inwestora – dodaje. Gdy kilka dni temu w Internecie pojawiły się plotki o sprzedaży Naszej-Klasy, spółka dementowała te informacje. Nowy właściciel portalu, fundusz Forticom, ma dwóch głównych udziałowców. Pierwszy z nich to Digital Sky Technologies, któremu szefuje Yuri Milner, rosyjski inwestor branży internetowej. Stworzył on między innymi firmę NetBridge, która później przekształciła się w Mail.ru. To największy dostawca poczty elektronicznej w Rosji. Co ciekawe, Mail.ru jest własnością funduszu Naspers, który kupił komunikator Gadu-Gadu.Drugi udziałowiec Forticomu to Fundusz Tiger Global, który w Polsce ma udziały w portalu rynku pracy Pracuj.pl. Światowi giganci Internetu nie zdołali podbić polskiego rynku, więc polskie klony zagranicznych serwisów są atrakcyjne dla inwestorów. Stworzony przez informatyka Łukasza oltyna internetowy komunikator Gadu-Gadu ma w Polsce ok. 8 milionów użytkowników. Jesienią 2007 roku kupił go fundusz Naspers z RPA za ok. 400 mln zł. Ta sama firma zapłaciła 2 miliardy dolarów za firmę Tradus, do której należy poznański serwis aukcyjny Allegro. Korzysta z niego stale około 7,5 mln osób. Niedawno Agora zdecydowała się zapłacić za serwis ogłoszeniowy Trader.com prawie 120 mln zł, a wcześniej Bauer wydał 200 mln zł za przejęcie kontroli nad portalem Interia.pl. Nasza-Klasa.pl szturmem zdobyła rynek. Założona półtora roku temu witryna jest dziś najpopularniejszą w kraju tematyczną stroną internetową. Regularnie korzysta z niej 7,5 mln osób.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL