fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

W motoryzacji mocno przyspieszają inwestycje

Bloomberg
Rośnie liczba nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Dzięki temu, obok sektora nowoczesnych usług dla biznesu, motoryzacja staje się jednym z kluczowych pracodawców w polskiej gospodarce.
Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania przeszło 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejne 600 tys. osób.
Eksperci szacują, że ok. 10 tys. nowych miejsc pracy powstanie dzięki rozpoczynającej się we Wrześni budowie fabryki Volkswagena. Będą w nich produkowane samochody dostawcze. Sama fabryka zatrudni co najmniej 2,3 tys. osób. - Z doświadczenia wiemy, że strefowe firmy tworzą blisko dwukrotnie więcej miejsc pracy niż widnieje w zezwoleniu – podkreśla Barbara Kaśnikowska, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Według specjalistów, każde miejsce pracy stworzone w motoryzacji generuje dodatkowe 4 do 5 miejsc w dziedzinach z nią powiązanych. Nowe miejsca pracy w tym sektorze powstaną m.in. w województwie śląskim, a także dolnośląskim.
Ostatnie kilkanaście miesięcy przyniosło rozpoczęcie wielu nowych projektów lub finalizację już realizowanych. Program inwestycyjny wart 335 mln zł rozpoczyna Nexteer Automotive Poland. W Tychach wybuduje nową fabrykę elektrycznych układów kierowniczych (EPS – Electric Power Steering). Zakład stanie obok fabryki Nexteer funkcjonującej od 1997 roku. Budowa  ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, a zakończyć na przełomie lat 2015 i 2016.
Inny wielki koncern – Grupa Valeo rozpoczęła budowę w Czechowicach-Dziedzicach nowej hali produkcyjnej z centrum laboratoryjno-badawczym i zapleczem biurowo-socjalnym za blisko 115 mln zł. Z kolei w styczniu pełne moce produkcyjne osiągnęła w Wałbrzychu nowa fabryka koncernu Ronal będącego globalnym producentem felg aluminiowych, a kilkanaście dni temu zakończyła się budowa nowej linii produkcyjnej w należącej do Volkswagena fabryce silników w Polkowicach. W produkcję silników zainwestowała także Toyota: dodatkowe 123 mln zł wyłożyła Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), która w Wałbrzychu rozpoczyna produkcję zmodernizowanego silnika do nowego modelu Aygo. Do końca października zakład zatrudni 380 nowych pracowników. W ramach projektu w zakładach TMMP zmodyfikowanych zostało wiele linii na hali silników, kuźni i odlewni. - To był ważny test naszej samodzielności. Razem z Działem Inżynieryjnym Toyota Motor Europe, oraz z minimalnym wsparciem ze strony centrali w Japonii, pracownicy Toyoty w Wałbrzychu zaprojektowali i przygotowali cały proces produkcyjny od momentu planowania aż do uruchomienia inwestycji – powiedział podczas uruchomienia w ubiegłym tygodniu nowego projektu prezes TMMP, Carl Klemm.
Z kolei w maju koreański koncern Mando oficjalnie uruchomił w Wałbrzychu wartą 80 mln zł fabrykę amortyzatorów. Do końca przyszłego roku zatrudnienie ma wzrosnąć z obecnych 270 do 450 pracowników. To o połowę więcej niż Koreańczycy deklarowali wcześniej.
Inwestycje rozwija także sektor oponiarski. Michelin zdecydował się zainwestować ok. 100 mln euro w rozbudowę fabryki opon rolniczych w Olsztynie, gdzie do 2018 roku powstaną nowe hale i linie technologiczne, na których m.in. zostanie zautomatyzowana wulkanizacja oraz kontrola jakości. Same opony będą produktem innowacyjnym: nie spowodują zniszczenia gruntu ornego, a zarazem przyczynią się do redukcji zużycia paliwa. Rozbudowa linii opon rolniczych to nie tylko modernizacja, ale także podniesienie jakości i nowe możliwości zatrudnienia – twierdzi prezes Michelin Polska, John Young.  Obecnie olsztyńska fabryka Michelin, gdzie koncern zainwestował do tej pory ok. 500 mln euro w produkcję praktycznie wszystkich rodzajów opon, zatrudnia ponad 4 tys. osób i jest największym pracodawcą na Warmii i Mazurach.
Jak wylicza Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, w Polsce działa przeszło 900 producentów części i komponentów. Jedna trzecia to firmy z zagranicznym kapitałem. Zdaniem międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan, Polska wciąż pozostaje dla inwestorów z branży motoryzacyjnej najbardziej atrakcyjnym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Z jej rankingu 10 najszybciej rozwijających się dostawców autokomponentów wynika, że 8 takich firm jest już obecnych w Polsce (BorgWarner, Denso, Bosch, Magna, Delphi, Autoliv, TRW, Tenneco). Mają one także swoje fabryki w innych krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Motoryzacja jest także w czołówce nowych projektów, które finalizowane są na etapie umów. Według firmy doradczej Deloitte, Polska jeszcze przez najbliższych 5-10 lat ma być atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych czynników sprzyjających napływowi nowych projektów będzie dostępność wykwalifikowanych pracowników oraz wysokiej klasy menedżerów – wynika z badania, jakie Deloitte przeprowadziła w sektorze w ubiegłym roku.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA