W wyniku kontroli w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Zdrowia i Ministerstwie Klimatu i Środowiska NIK wykryła nieprawidłowości związane z wydatkowaniem pieniędzy na trzy rządowe kampanie społeczne:
- „Zwroty, które cieszą”, na którą Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Ministerstwo Finansów niegospodarnie wydały ponad 7,3 mln zł. Celem kampanii było wyjaśnienie obywatelom przyczyn wysokich zwrotów podatku dochodowego za 2022 r. oraz utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia społecznego, wynikającego z otrzymania zwrotu.
- „Liczy się Polska”, na którą Kancelaria Prezesa Rady Ministrów wydatkowała niegospodarnie ponad 6 mln zł, a jej celem była m.in. poprawa nastrojów społecznych po pandemii koronawirusa i podtrzymanie pozytywnej opinii o dysponowaniu przez rząd środkami unijnymi oraz przekonanie społeczeństwa o potrzebie zabiegania o pozyskanie nowych środków z unijnego Funduszu Odbudowy.
- „STOP-COVID – ProteGO Safe” realizowanej w trakcie trwania pandemii koronawirusa, na kontynuowanie której Kancelaria Prezesa Rady Ministrów niegospodarnie wydatkowała ponad 2 mln zł.
NIK: sześciu funkcjonariuszy publicznych z rządów PiS przekroczyło uprawnienia lub nie dopełniło obowiązków
W przypadku dwóch pierwszych kampanii zarzuty Izby dotyczą niecelowego i niegospodarnego realizowania kampanii. W ostatnim przypadku NIK zarzuca, że „pomimo że I tura kampanii nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, wydatkowano kolejne 2,5 mln zł ze środków publicznych na dalsze działania komunikacyjne”.