- Strona wniosła odwołanie od decyzji wójta do samorządowego kolegium odwoławczego. Czy kolegium zawsze musi zawiadomić stronę o terminie rozpoznawania sprawy?
Nie. Zgodnie z art. 127 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) zasadą jest, że od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie, rozpatrywane przez organ wyższego stopnia. W myśl art. 17 pkt 1 k.p.a. regułą jest, że organami wyższego stopnia w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego są samorządowe kolegia odwoławcze. W art. 17 ust. 1 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych (dalej u.s.k.o.) przewidziano, że orzeczenia kolegium zapadają po przeprowadzeniu rozprawy lub na posiedzeniu niejawnym. Orzeczenia wydaje się po odbyciu niejawnej narady składu orzekającego, obejmującej dyskusję oraz głosowanie nad orzeczeniem i zasadniczymi motywami rozstrzygnięcia (art. 17 ust. 2 u.s.k.o.).
Jak zwrócono uwagę w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 12 stycznia 2017 r. (sygn. III SA/Gd 1005/16, LEX nr 2203391), sytuacje wymagające przeprowadzenia rozprawy określono w art. 89 k.p.a. Przewidziano w nim, że organ przeprowadza, z urzędu lub na wniosek strony, w toku postępowania rozprawę, w każdym przypadku gdy zapewni to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymaga tego przepis prawa. Organ powinien także przeprowadzić rozprawę, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów stron oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin. Jeżeli nie są spełnione przesłanki z art. 89 k.p.a., kolegium rozstrzyga sprawę na posiedzeniu niejawnym. Strony nie uczestniczą w takim posiedzeniu, a organ nie ma obowiązku informowania stron o terminie posiedzenia.
Jak podkreślono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 18 grudnia 1991 r. (sygn. II SA 690/91, LEX nr 1688026), przepisy k.p.a. dotyczące odwołań nie przewidują obowiązku informowania odwołujących się o terminie rozpoznawania sprawy przez organ odwoławczy. Taki obowiązek istnieje tylko w razie zarządzenia rozprawy, która nie ma obligatoryjnego charakteru. Strona może zgłosić wniosek o przeprowadzenie rozprawy, ale taki wniosek nie jest wiążący dla organu (por. wyrok WSA w Łodzi z 31 października 2017 r., sygn. III SA/Łd 562/17, LEX nr 2396928). To organ ocenia, czy rozprawa przyczyni się do przyspieszenia lub uproszczenia postępowania. W ramach tej oceny powinien jednak uwzględnić, że koncentracja materiału dowodowego w jednym miejscu i czasie jest z reguły czynnikiem upraszczającym i przyspieszającym postępowanie administracyjne (wyrok WSA w Szczecinie z 18 listopada 2015 r., sygn. I SA/Sz 909/15, LEX nr 1936016). —Anna Puszkarska, radca prawny
podstawa prawna: art. 17 pkt 1, art. 89, art. 127 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257 ze zm.)