To bardzo trafne określenie istoty malarstwa młodej artystki z Krakowa. – Światło jest głównym bohaterem moich obrazów – mówi „Rzeczpospolitej". – Skupiałam się w nich na motywie refleksów świetlnych i subtelnych przejściach tonalnych. W malarstwie według mnie ono jest jednym z najważniejszych czynników. Pozwala nam widzieć kolor i kształt. Niesie symboliczne znaczenia sprzężone z mistyką, a także emocje.
W jej obrazach nigdy nie pojawiają się ludzie, za to we wcześniejszych pracach czytelne są przywołania architektury. Widać miejskie pejzaże, zarys budynków starych i nowych, jakiś architektoniczny detal, fragment ściany czy wnętrza.
– Wychodzę z obserwacji natury i rzeczywistości – mówi artystka. – Nie maluję z wyobraźni. Staram się uchwycić piękno świata. Obserwacja inspiruje moje dalsze myślenie i pracę nad motywami powiązanymi z wrażeniami świetlnymi.
Tytuły obrazów są adekwatne do tematu: „Blask", „Odblask", „Iluminacja". Aby zatrzymać w pamięci efekty świetlne, we wstępnym etapie pracy Kawiorska często posługuje się fotografią, bo zjawiska, które ją fascynują, są bardzo ulotne. Ślizgające się pasmo światła rozjaśniające ścianę i zmieniające układ i natężenie barwnych tonów czy świetlny ornament rzucany przez firankę tworzy przecież niepowtarzalną formę tylko przez chwilę.
Potem w trakcie malowania artystka oczyszcza kadr ze zbędnych szczegółów, co ostatnio prowadzi jej sztukę w stronę coraz bliższą geometrycznej abstrakcji, w której kompletnie zacierają się realne odniesienia. Liczy się już tylko wysublimowany spektakl gry barwnych tonów i światła.
Mimo że paleta kolorystyczna artystki jest szeroka, od bieli i błękitów do różu, czerwieni, fioletu, zieleni, akcentu żółci, zwykle nie są to barwy ostre i nasycone, a najczęściej nieco przymglone szarością, jakby artystkę najbardziej pociągała kontemplacja świata o wczesnym zmierzchu.
Marta Kawiorska jest absolwentką krakowskiej ASP; dyplom zrobiła w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego w 2009 roku. Jest laureatką Grand Prix w konkursie Fundacji im. Franciszki Eibisch. Na liście rankingowej młodych polskich artystów współczesnych „Kompas młodej sztuki" na łamach „Rzeczpospolitej" znalazła się w pierwszej dwudziestce w latach 2010, 2012 i 2014.