Kulturotech może być szansą dla rodzimych firm

W Polsce wciąż niewykorzystany jest potencjał współpracy biznesu, nauki oraz tzw. przemysłów kreatywnych – wynika z raportu Platige Image i PwC, który został zaprezentowany w Polskiej Radzie Biznesu.

Publikacja: 16.05.2017 20:31

Eksperci Platige Image propagują zjawisko tzw. kulturotechu. Spotkanie odbyło się w Polskiej Radzie

Eksperci Platige Image propagują zjawisko tzw. kulturotechu. Spotkanie odbyło się w Polskiej Radzie Biznesu.

Foto: Fotorzepa, Katarzyna Rainka

Apple, Lego, Uber czy Tesla to globalne marki, które zbudowały swoją pozycję na wyróżniającym się modelu biznesowym oraz narracji marketingowej. Właśnie ten drugi element – tworzenia opowieści wokół produktu czy marki – to dziś niezwykle istotny czynnik mający wpływ na biznesowy sukces. Przedstawiciele Platige Image, spółki tworzącej projekty dla świata filmu i reklamy, przekonują, że kompetencje kreatywne, w połączeniu z biznesem i nauką mogą budować najbardziej innowacyjne sektory gospodarki.

– Znaczenie tzw. kulturotechu, czyli dodawania historii do przedsięwzięć biznesowych czy technologii, rośnie. Dziś 90 proc. wartości niektórych spółek to opowieści, które za nimi stoją – podkreśla Tomasz Bagiński (na zdj. w środku), jeden z dyrektorów kreatywnych Platige Image, twórca nominowanego do Oscara filmu „Katedra".

Wyjść z silosów

Platige Image oraz firma doradcza PwC przygotowały raport „Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu", z którego wynika, że rodzime przedsiębiorstwa, chcąc z sukcesem konkurować na międzynarodowych rynkach, powinny rozwijać właśnie kompetencje kreatywne i korzystać z otwartych innowacji. – Organizacje otwierające się na współpracę międzysektorową stają się bowiem bardziej innowacyjne – tłumaczy Łukasz Alwast, project lead w zespole Fish Ladder, będącym częścią spółki Platige Image.

Problem w tym, że to trend, który w Polsce nie jest jeszcze obecny. Według autorów raportu wśród wyjątków są CD Projekt czy Allegro. Ich zdaniem podobną uwagę, jak w ostatnich latach startupom, należy poświęcić więc mechanizmom współpracy między firmami z branż kreatywnych a podmiotami z innych sektorów. – Wśród tzw. krajowych inteligentnych specjalizacji (KIS) została, co prawda, wyszczególniona specjalizacja Inteligentne Technologie Kreacyjne, ale znaczenie kompetencji kreatywnych nadal jest często pomijane wśród czynników budujących przewagę konkurencyjną polskich produktów i usług – wyjaśnia Jan Pomierny, Associate Studio Director, Fish Ladder/Platige Image.

Jak tłumaczy, znaczenie przemysłów kreatywnych w gospodarkach można przyrównać do technologii kosmicznych. – Są wykorzystywane właściwie w każdym sektorze i pozwalają budować prawdziwie przełomowe rozwiązania. System wspierania innowacji w Polsce nie jest jednak w pełni efektywny. Oparto go na KIS-ach, które generują raczej silosowe podejście. W efekcie kompetencje kreatywne postrzegane są przez inne specjalizacje jako rywal do pieniędzy publicznych czy dotacji, a nie jako narzędzie, które mogłoby w innych sektorach służyć bardziej efektywnej realizacji przedsięwzięć – kontynuuje nasz rozmówca.

Kultura remedium

Jan Pomierny twierdzi, że potrzebne jest podejście bardziej horyzontalne. – Z rozmów z przedstawicielami resortu rozwoju wiemy, że problem ten jest dostrzegany – dodaje.

Dla polskich firm wsparcie przemysłów kreatywnych wydaje się szczególnie istotne. Autorzy raportu wskazują, że skala i charakter polskiego rynku wyznaczają pewne ograniczenia. Z jednej strony nasz rynek jest zbyt mały, aby lokalnej przedsiębiorczości nadać wymiar globalny, jak ma to miejsce w USA czy Chinach. Z drugiej jest na tyle duży, że nie wymusza projektowania globalnych produktów i usług. Narzędzia, którymi dysponują, np. wzornictwo, czy kultura mogą być świetną platformą do walki z tymi ograniczeniami.

Apple, Lego, Uber czy Tesla to globalne marki, które zbudowały swoją pozycję na wyróżniającym się modelu biznesowym oraz narracji marketingowej. Właśnie ten drugi element – tworzenia opowieści wokół produktu czy marki – to dziś niezwykle istotny czynnik mający wpływ na biznesowy sukces. Przedstawiciele Platige Image, spółki tworzącej projekty dla świata filmu i reklamy, przekonują, że kompetencje kreatywne, w połączeniu z biznesem i nauką mogą budować najbardziej innowacyjne sektory gospodarki.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?