Rośnie eksport na Półwysep Iberyjski

Polscy eksporterzy szukający nowych rynków zbytu niekoniecznie muszą spoglądać poza Europę.

Publikacja: 13.11.2015 15:08

Rośnie eksport na Półwysep Iberyjski

Foto: materiały prasowe

Okazuje się, że w mocno konkurencyjnej Unii Europejskiej są możliwości znaczącego zwiększenia zagranicznej sprzedaży. Przykładem jest Hiszpania, która szybko odbudowuje się po okresie kryzysu, stając się coraz bardziej chłonna dla polskich produktów. Warto także interesować się Portugalią.

Według ekonomistów Banku Zachodniego WBK, na Półwyspie Iberyjskim widać gospodarczą odwilż, co jest bardzo dobrym prognostykiem dla eksporterów planujących zwiększenie swojej obecności na tym rynku. Podkreślają oni, że odbicie w hiszpańskiej gospodarce nastąpiło w 2014 r. i było szybsze niż tego oczekiwano, zwłaszcza jeśli chodzi o konsumpcję prywatną. - Spodziewamy się kontynuacji poprawy sytuacji gospodarczej na Półwyspie Iberyjskim. Naszym zdaniem konsumpcja w Hiszpanii zwiększy się w 2015 roku o ok. 2 proc. – prognozuje Marcin Luziński, ekonomista BZ WBK. Co prawda, Hiszpania dopiero wkracza na ścieżkę ożywienia gospodarczego, ale jest na dobrej drodze dzięki przeprowadzonym wcześniej reformom strukturalnym.

To wszystko sprzyja polskim eksporterom. Już po pierwszym półroczu 2015 roku udział Hiszpanii w całości polskiego eksportu wynosił 2,7 proc. To więcej niż udział Stanów Zjednoczonych czy Turcji. W okresie od stycznia do końca czerwca polski eksport do Hiszpanii przekroczył 2,3 miliarda euro. W ciągu trzech pierwszych kwartałów wyniósł 3,43 mld euro i w porównaniu rok do roku zwiększył się o przeszło 15 proc.

- Potencjał rynku hiszpańskiego oceniam przynajmniej na pierwszą piątkę odbiorców naszych towarów i usług – mówi Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK.

W eksporcie do Hiszpanii czołowe miejsce zajmują wyroby przemysłu elektromaszynowego (w 2014 roku 50 ,4 proc.) oraz chemicznego (21,8 proc.). Znaczący, przeszło 10-procentowy udział mają artykuły rolno-spożywcze. Według Ministerstwa Gospodarki, wśród wysyłanych do hiszpańskich odbiorców towary są m.in. leki, telewizory, pralki lodówki, zmywarki, ekrany, pojazdy i części do samochodów, pszenica, mięso, makarony, artykuły higieniczne i meble.

Niewiele różni się asortyment wyrobów eksportowanych z Polski do Portugalii. Tu także wymiana handlowa rośnie. W 2014 roku odnotowaliśmy wzrost obrotów handlowych z Portugalią o ponad 18 proc. w stosunku do roku wcześniejszego, w tym wzrost eksportu o ponad 22 proc. Po pierwszych sześciu miesiącach obecnego roku polski eksport do Portugalii osiągnął poziom 342 mln euro, co oznacza wzrost o prawie 5 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim.

Rośnie przy tym liczba firm eksportujących do Portugalii. W 2014 roku było ich 1333 wobec 1239 rok wcześniej. Analitycy Ministerstwa Gospodarki zwracają uwagę, że 30 największych firm prowadzących działalność eksportową reprezentuje ponad połowę polskiego eksportu do Portugalii, przy czym przeważają firmy o kapitale zagranicznym.

Eksperci BZ WBK podkreślają dodatkowy potencjał współpracy z krajami Półwyspu Iberyjskiego: to możliwość szybszego wejścia na rynki Ameryki Łacińskiej. - Jeśli polska firma zdecyduje się na obecność w Hiszpanii i zainwestuje w budowanie tam swojej pozycji, to drugi krok – wejście do Ameryki Łacińskiej – staje się o wiele łatwiejszy. Jest to trafna strategia, bo kraje Ameryki Południowej i Środkowej mają olbrzymi potencjał – uważa Piotr Dylak, dyrektor Zespołu Finansowania Handlu w BZ WBK. Polskie firmy mogą skorzystać na połączeniu sił z hiszpańskimi przedsiębiorstwami, ale także na pomocy Banku Santander, posiadającemu w Ameryce Łacińskiej dominującą pozycję. – Jako bank należący do Grupy Santander możemy pomóc zarówno na etapie nawiązania kontaktów np. poprzez wirtualne misje handlowe i panel matchmakingowy na portalu SantanderTrade.com, jak i przy finansowaniu, zabezpieczaniu i usprawnianiu realizacji kontraktów – podkreśla Dylak.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Okazuje się, że w mocno konkurencyjnej Unii Europejskiej są możliwości znaczącego zwiększenia zagranicznej sprzedaży. Przykładem jest Hiszpania, która szybko odbudowuje się po okresie kryzysu, stając się coraz bardziej chłonna dla polskich produktów. Warto także interesować się Portugalią.

Według ekonomistów Banku Zachodniego WBK, na Półwyspie Iberyjskim widać gospodarczą odwilż, co jest bardzo dobrym prognostykiem dla eksporterów planujących zwiększenie swojej obecności na tym rynku. Podkreślają oni, że odbicie w hiszpańskiej gospodarce nastąpiło w 2014 r. i było szybsze niż tego oczekiwano, zwłaszcza jeśli chodzi o konsumpcję prywatną. - Spodziewamy się kontynuacji poprawy sytuacji gospodarczej na Półwyspie Iberyjskim. Naszym zdaniem konsumpcja w Hiszpanii zwiększy się w 2015 roku o ok. 2 proc. – prognozuje Marcin Luziński, ekonomista BZ WBK. Co prawda, Hiszpania dopiero wkracza na ścieżkę ożywienia gospodarczego, ale jest na dobrej drodze dzięki przeprowadzonym wcześniej reformom strukturalnym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Europejski Kongres Finansowy
Jak podtrzymać i umocnić sukces
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Europejski Kongres Finansowy
AI to rewolucja w finansach, ale nie zmiecie banków z rynku
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki