Reklama

Eksport na dalekie rynki zyskowny ale ryzykowny

Polski eksport szuka nowych rynków zbytu.

Publikacja: 13.01.2016 13:43

Eksport na dalekie rynki zyskowny ale ryzykowny

Foto: materiały prasowe

Ekspansja na nowych kierunkach – obok wysokiej konkurencyjności polskich produktów – ma być jednym z kluczowych czynników poprawiających wyniki polskich producentów eksportu. Szansą na rozwój maja być zwłaszcza zwłaszcza rynki dalekie, gdzie konkurencja jest mniejsza niż w zatłoczonej Unii Europejskiej.

Perspektywiczna jest Afryka, gdzie wzrost gospodarczy jest wyższy niż we Wschodniej Azji, włączając Japonię. Sześć z dziesięciu najszybciej rozwijających się obecnie gospodarek to kraje afrykańskie. Przy tym północna część kontynentu daje także jeszcze jeden istotny atut: możliwość stosunkowo łatwej organizacji transportu.

Coraz większe znaczenie odgrywa w polskim eksporcie Azja. Duży potencjał wzrostu ferują Chiny, ale także Wietnam i Malezja. Z Azją powiązane są rynki państw Zatoki Perskiej. Jedną z eksportowych polskich specjalności z szansami na zawojowanie tamtejszych rynków są produkty spożywcze. Ale nie tylko - możemy tam eksportować produkty przemysłu zbrojeniowego, materiały budowlane. Tamtejsi konsumenci są bogaci, nie szukają oszczędności, więc możemy pokazać tam produkty, które nas wyróżniają: wysokiej klasy okna czy luksusowe jachty.

Potencjał do wzrostu eksportu daje także Ameryka Łacińska. Blisko 600 mln mieszkańców i rozwijające się gospodarki tamtejszych krajów mogą dać szanse na osiąganie znacznie większych zysków niż na konkurencyjnych rynkach europejskich oraz perspektywę ekspansji na kolejne kraje kontynentu. Obiecująca jest m.in. Brazylia ze względu na wielkość rynku, Meksyk rosnący dzięki strategicznemu położeniu, w tym bliskości rynku USA, czy też Chile dające szanse na eksport producentom branży wydobywczej.

Ale z dalekimi rynkami wiążą się problemy, które np. w krajach UE mają dużo mniejsze znaczenie. Pierwszym jest odległości i związane z tym koszty transportu. Kolejnym – często odmienne regulacje prawne. Jeszcze innym – administracyjne ograniczenia w dostępie do rynku lub różnice kulturowe. Znajomość tych ostatnich może mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia transakcji. - Nie zawsze poświęca się im wystarczająco dużo uwagi. A to właśnie różnice kulturowe bardzo często decydują o sukcesie albo porażce prób nawiązania czy rozwijania międzynarodowych relacji biznesowych – mówi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Reklama
Reklama

Według bankowych ekspertów, wyjście na rynki zagraniczne to poważne wyzwanie. - Wymaga analizy szans i zagrożeń, przygotowania mapy atrakcyjnych kierunków ekspansji, zdobycia wiarygodnych informacji o rynku docelowym, a także wiedzy na temat dostępnych rozwiązań finansowych i organizacyjnych – twierdzi Magdalena Janicka, menedżer w Zespole Rozwoju Segmentu i Bankowości Zagranicznej MŚP w BZ WBK. To wszystko może sprawiać firmom, zwłaszcza tym najmniejszym, duże trudności. - Warto wiedzieć, że z każdym z tych wyzwań można sobie poradzić z pomocą szeregu narzędzi, dostępnych również dla najmniejszych firm – dodaje Janicka.

Produktów bankowych, które umożliwiają bezpieczny eksport, jest co najmniej kilka. Wśród najważniejszych warto wymienić te służące eliminacji ryzyka walutowego, jednego z najistotniejszych w handlu zagranicznym. Warto też korzystać z gwarancji i akredytyw. Przydatny może być faktoring międzynarodowy. - Z naszymi klientami zawsze kompleksowo rozmawiamy o ich planach eksportowych. Pozwala nam to wskazać rozwiązania najbardziej optymalne w przypadku konkretnego rynku, danej branży i warunków kontraktu – informuje Janicka.

W wielu krajach, np. w krajach azjatyckich czy też arabskich, warto mieć osobę, która uwiarygadnia eksportera w oczach tamtejszego środowiska biznesowego. Dlatego szczególne znaczenie mają spotkania przedstawicieli rządów i oficjalne delegacje. - To otwiera drogę do dalszych, konkretnych już rozmów między przedsiębiorcami, ale w niektórych przypadkach najlepszym wyjściem będzie znalezienie reprezentanta na rynku docelowym – zaznacza Antczak.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama