Reklama

Nowe kraje UE szansą dla eksportu

Rumunia, Bułgaria i Chorwacja mogą być perspektywiczne dla tych polskich eksporterów, którzy nie rozwijają handlu z krajami spoza Europy.

Publikacja: 15.03.2016 20:00

W tempie wzrostu eksportu na rynek chorwacki, Polskę wyprzedzają tylko Węgry

W tempie wzrostu eksportu na rynek chorwacki, Polskę wyprzedzają tylko Węgry

Foto: 123RF

Polski eksport do najmłodszych krajów Unii Europejskiej rośnie szybciej niż na rynkach zachodnioeuropejskich.

W 2015 roku sprzedaż polskich produktów w Rumunii zwiększyła się do 2,94 mld euro z 2,61 mld euro w roku 2014. Eksport do Bułgarii wzrósł w tym czasie z 730,1 do 887,4 mln euro, a do Chorwacji z 399,1 mln euro do 544,1 mln euro.

Wysokie zwyżki przyniósł także styczeń 2016 roku. Według ekspertów Banku Zachodniego WBK w analizach szans polskiego eksportu kraje nowej Unii traktowane są jednak marginalnie. Powodem jest dominacja w polskim handlu partnerów z Europy Zachodniej.

– Tymczasem w ujęciu długoterminowym mogą to być rynki ciekawe i perspektywiczne. Zwłaszcza dla firm mniejszych lub takich, które nie rozwijają handlu z krajami spoza Europy – twierdzi Magdalena Janicka, menedżer w Zespole Rozwoju Segmentu i Bankowości Zagranicznej MŚP BZ WBK.

Do Rumunii eksportujemy głównie urządzenia mechaniczne i elektryczne, artykuły spożywcze, alkohol, tworzywa sztuczne, kauczuk, a także samochody. Najpopularniejsze polskie wyroby na rynku chorwackim to m.in. meble, wyroby tytoniowe, artykuły higieniczne, wyroby czekoladowe, pieczywo cukiernicze, mięso czy mleko. Także samochody i części do nich oraz stal zbrojeniowa i wyroby hutnicze. Z kolei do Bułgarii Polska eksportuje m.in. żywność, maszyny, wyroby chemiczne.

Reklama
Reklama

Szansa na więcej

W dużej części tych branż jest miejsce na dalsze zwiększanie naszej sprzedaży. Przykładowo, pod względem wartości eksportu na rynek chorwacki zajmujemy jako kraj wysoką, 8. pozycję na świecie. Jak podaje Wydział Promocji Handlu i Inwestycji przy polskiej ambasadzie w Zagrzebiu, powołując się na dane chorwackiego urzędu statystycznego DZS, w grupie 10 państw będących największymi eksporterami na rynek chorwacki, wyższe tempo wzrostu sprzedaży na tym rynku miały jedynie Węgry – 29 procent.

Według WPHI w Sofii, możliwość wzrostu polskiego eksportu do Bułgarii dotyczy m.in. gotowych artykułów spożywczych, bo bułgarska produkcja żywności nie zaspokaja tutejszego rynku. – Rosnąca konsumpcja i fakt, że jest ona znacznie poniżej średniej europejskiej, wskazuje, iż rynek ten dalej będzie się rozwijał – podkreśla WPHI. Jest także potencjał do wzrostu eksportu mleka oraz mleka w proszku, a także serów żółtych, serków do smarowania i masła. Kolejnym perspektywicznym produktem są maszyny i urządzenia dla przemysłu, tworzywa sztuczne, leki, kosmetyki i domowe artykuły chemiczne.

Liczy się transport

Według Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu BZ WBK, jednym z czynników decydujących o rozwoju współpracy jest infrastruktura transportowa. – Budowa korytarza Via Carpatia na pewno w długiej perspektywie ułatwi wymianę w Europie Środkowo-Wschodniej. W przypadku polskiego eksportu ma szansę powstać alternatywa wobec nasyconych rynków Europy Zachodniej – twierdzi Dylak.

Wzrost eksportu do krajów nowej UE byłby szczególnie ważny w przypadku osłabienia popytu na rynkach zachodnioeuropejskich, wrażliwych na sytuację w Chinach, gdzie niepokoje na rynku finansowym osłabiają popyt.

– W konsekwencji tempo wzrostu naszego eksportu może słabnąć, zwłaszcza w przypadku komponentów używanych przez producentów starej UE – ostrzega Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE.

Sygnałem może być spadek eksportu Niemiec: w styczniu wyniósł 88,7 mld euro i był słabszy r./r. o 1,4 proc. – Z perspektywy Polski musimy wnikliwie obserwować wyniki dla Niemiec. To nieco niepokoi – mówi Piotr Bielski, starszy ekonomista BZ WBK.

Reklama
Reklama

Problemem może być również kłopot z rozpoznawalnością polskich produktów. WPHI w Zagrzebiu zwraca uwagę, że Polska w Chorwacji nie jest postrzegana jako producent towarów o wysokiej jakości, o ugruntowanej w świecie marce.

– Wiele polskich wyrobów jest tu sprzedawanych pod obcymi znakami towarowymi lub przez ponadnarodowe koncerny. To się zmienia, ale nie tak szybko, jak powinno – podkreśla WPHI.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama