Reklama

Rynki bałtyckie wciąż niedoceniane

W pierwszym kwartale bieżącego roku zwiększył się polski eksport na Litwę.

Publikacja: 16.05.2016 10:10

Rynki bałtyckie wciąż niedoceniane

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w pierwszych trzech miesiącach 2016 roku wartość sprzedaży polskich towarów na rynku litewskim wyniosła 579,2 miliony euro, w porównaniu do 551,6 mln euro w tym samym czasie rok wcześniej. Eksport okazał się przeszło dwukrotnie wyższy od importu: od stycznia do marca sprowadziliśmy z Litwy produkty o wartości 223,2 mln euro.

Poprawiły się także wyniki polskiego eksportu do Estonii. W pierwszym kwartale jego wartość sięgnęła 258,3 mln euro i była o blisko 8 mln euro wyższa niż w pierwszych trzem miesiącach ubiegłego roku. Import z Estonii był niewielki i wyniósł niecałe 43 mln euro.

Natomiast spadek odnotowaliśmy w przypadku eksportu na Łotwę: sprzedaż na tym rynku w okresie styczeń-marzec wyniosła 297,5 mln euro, podczas gdy w pierwszym kwartale 2015 roku było to 361, 1 mln euro. Import z Łotwy wyniósł 89,2 mln euro.

Z trzech rynków bałtyckich najważniejsza dla Polski jest Litwa, m.in. ze względu na historyczne powiązania z tym krajem, ale przede wszystkim z uwagi na komplementarność gospodarek polskiej i litewskiej. Polska gospodarka oparta jest w znacznym stopniu na przemyśle, podczas gdy litewska ma dobrze rozwinięty sektor usług. Sprzedajemy tam przede wszystkim wyroby przemysłu chemicznego i przetwórstwa tworzyw sztucznych, wyroby przemysłu elektromaszynowego, artykuły rolno-spożywcze oraz produkty mineralne. Popyt na polskie produkty rośnie: wartość eksportu z Polski na Litwę wyniosła w 2014 roku 2,3 mld euro, natomiast w roku ubiegłym było to już 2,5 mld euro. Na wzrost eksportu wpływa fakt, że wyroby „Made in Poland" mają u litewskich konsumentów wysoką renomę. Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie WPHI badania nt. percepcji polskich marek na Litwie, aż 72 proc. mieszkańców Litwy pozytywnie oceniło relację ceny do jakości polskich produktów, a 65 proc. dobrze postrzega ich jakość. Polskie towary uznawane są na Litwie jako konkurencyjne - aż 81 proc. respondentów akceptuje ich ceny. Szansa dla polskich eksporterów są realizowane na Litwie projekty infrastrukturalne. Według Ministerstwa Rozwoju, daje to okazję dla ekspansji na tym rynku firm budowlanych, a także dostawców stali, konstrukcji, rur czy np. zaworów. Duże szanse dla polskich dostawców materiałów budowlanych daje wspierany przez rząd program termomodernizacji budynków.

Według ekspertów Banku Zachodniego WBK, zarówno Litwa jak i Łotwa oraz Estonia mogą być dla polskich firm interesującym kierunkiem eksportowej ekspansji. - Ze względu na bliskość geograficzną i kulturowo-historyczną to może być bardzo dobra decyzja, szczególnie dla mniejszych firm – uważa Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w BZ WBK. Zaznacza przy tym, że polskie firmy za rzadko biorą je pod uwagę jako kierunki ekspansji.

Reklama
Reklama

Problemem jest jednak słaba skuteczność promocji polskich marek. – W tym regionie jest ona nadal potrzebna, bo ciągle wiele naszych produktów sprzedawanych jest w opakowaniach niezdradzających wprost ich pochodzenia – dodaje Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej BZ WBK.

- Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama