Fatalny styczeń w fabryce B737. Boeing drogo płaci za usterkę w samolocie

Boeing ustabilizuje w tym roku produkcję MAX-ów - obiecał szef pionu finansowego Brian West. Na razie nowe kłopoty z tymi samolotami sprawiły, że dostawy zmalały w styczniu o 29 proc. do 27 sztuk, a kolejnych maszyn nikt nie zamówił.

Publikacja: 14.02.2024 10:22

Fatalny styczeń w fabryce B737. Boeing drogo płaci za usterkę w samolocie

Foto: Bloomberg

- Musimy przyznać, że mamy mnóstwo spraw, na których trzeba się skupić, aby nasze samoloty były lepsze - stwierdził na spotkaniu z inwestorami.

Brian West zapowiedział, że po incydencie z 5 stycznia (wypadnięciu podczas lotu zaślepki drzwi awaryjnych w samolocie B737 MAX 9) koncern musiał zawiesić produkcję samolotów, ale w II półroczu powinien wrócić do planowanych 38 sztuk co miesiąc. O przyszłym zwiększaniu tego rytmu będzie decydować urząd lotnictwa FAA - dodał.

Ostatni problem jakości sprawił, że Boeing zaczął ten rok od dostarczenia klientom zaledwie 27 samolotów, o 29 proc. mniej niż rok temu, podczas gdy w grudniu dostawy wyniosły 67 sztuk.

Czytaj więcej

Nowy kryzys w Boeingu. B737 MAX znów zostają na ziemi

W pierwszym miesiącu bieżącego roku jeden klient zamówił brutto tylko trzy MAX-y, ale inni anulowali zamówienia na dwie sztuki, a linie Air Europa zrezygnowały z kupna jednego dreamlinera. Był to najgorszy miesiąc od 2019 r. z zerowym bilansem netto. W grudniu w portfelu zamówień przybyło 371 maszyn.

W związku z kryzysową sytuacją prezes Dave Calhoun oświadczył 31 stycznia podczas ogłaszania wyników finansowych, że w tym roku koncern nie będzie ogłaszać planu dostaw. - Skupimy się po prostu na każdym następnym samolocie i zapewnimy dotrzymywanie wszelkich obowiązujących nas norm, wszystkich wymagań naszego urzędu nadzoru i tego, czego chcą od nas klienci - powiedział w relacji Reutera.

- Musimy przyznać, że mamy mnóstwo spraw, na których trzeba się skupić, aby nasze samoloty były lepsze - stwierdził na spotkaniu z inwestorami.

Brian West zapowiedział, że po incydencie z 5 stycznia (wypadnięciu podczas lotu zaślepki drzwi awaryjnych w samolocie B737 MAX 9) koncern musiał zawiesić produkcję samolotów, ale w II półroczu powinien wrócić do planowanych 38 sztuk co miesiąc. O przyszłym zwiększaniu tego rytmu będzie decydować urząd lotnictwa FAA - dodał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat