Reklama

Szef Emirates na czarnej liście sponsorów wojny. Poważne zarzuty Ukrainy

Ukraińska Narodowa Agencja ds. Zapobiegania Korupcji (NACP) dodała prezesa dubajskich linii Emirates Tima Clarka do swojej listy międzynarodowych sponsorów wojny.

Publikacja: 02.08.2023 11:51

Tim Clark, prezes Emirates

Tim Clark, prezes Emirates

Foto: Bloomberg

Nie chodzi o politykę linii, ale o działalność Tima Clarka na innym polu. Uzasadnieniem tej decyzji wcale nie jest fakt, że Tim Clark jest szefem jednej z arabskich linii nadal latających do rosyjskich portów, co bardzo boli Ukraińców, ale chodzi głównie o jego powiązania z Dubai Port World (DP World). Ta firma z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich specjalizuje się w logistyce i obsłudze terminali portowych, usługach morskich i strefach wolnego handlu. Tim Clark, jako szef flagowego przewoźnika, ze względu na wyjątkowe doświadczenie jest jednym z najważniejszych ludzi w światowej logistyce. W DP World jest „niezależnym dyrektorem niewykonawczym”.

NACP umieściła na liście „sponsorów wojny” Dubai Port World wraz z jej 10. członkami kadry kierowniczej po tym, jak 15 czerwca 2023 dubajska spółka podpisała umowy z Rosatomem, rosyjskim państwowym przedsiębiorstwem z branży energetyki jądrowej. Wtedy Rosatom ogłosił, że ​​wraz z DP World będzie „rozwijać logistykę euroazjatycką i transport kontenerowy wzdłuż Szlaku Morza Północnego (NSR), potencjalnego nowego szlaku handlowego łączącego Azję i Europę, który dodałby niezbędnej siły i odporności światowemu krajobrazowi handlowemu”.

Czytaj więcej

Gazprom na lodzie. Niemcy zawieszają kontrakt bezterminowo

Tim Clark nie uczestniczył w ceremonii podpisania umowy w Sankt Petersburgu w Rosji. DP World reprezentował Sultan Ahmed Bin Sulayem, prezes i dyr. generalny firmy. A jak pisze sama NACP właściciele GP World włączają ważne osobistości do zarządu „tylko w celu uzyskania reputacji”.

NACP poinformowała o swojej decyzji dopiero teraz, po stwierdzeniu, że po podpisaniu umowy z Rosatomem DP World nie tylko nie zaprzestała prowadzenia interesów z Rosją, ale wręcz zacieśniła „współpracę z agresorem”. „Po podpisaniu umowy z Rosatomem szef rządu Federacji Rosyjskiej Mychajło Miszustin powiedział, że rozwój Północnej Drogi Morskiej jest projektem strategicznym, który przyniesie rosyjskiemu budżetowi około 20 bilionów rubli (224 mld dol.)” — tłumaczy NACP, dodając, że to bezpośrednio potwierdza to „wielkie korzyści dla państwa terrorystycznego ze współpracy z DP World”.

Reklama
Reklama

Ukraińcom więc wyraźnie chodzi o efekt wizerunkowy i strategię linii Emirates wobec rynku rosyjskiego. Już w kwietniu 2022 roku Clark powiedział w wywiadzie dla BBC, że linie Emirates będą nadal latać do Rosji, chyba że rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich zdecyduje, że połączenia powinny zostać zawieszone. Dodał wtedy, że „to nie była jego decyzja”.

Dubajski przewoźnik lata na dwa rosyjskie lotniska: moskiewskie Domodiedowo i na Pułkowo w St. Petersburgu. Głównymi konkurentami Dubajczyków są Qatar Airways i Turkish Airlines. To te trzy linie oraz w bardzo ograniczonym stopniu także Aerofłot dają Rosjanom możliwości podróżowania. A bilety na trasach z Rosji do Stambułu, Dubaju czy Dauhy są bardzo drogie.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama