Zaostrzenie lotniczych sankcji wobec Białorusi. Rząd: Poradzimy sobie

Od majowego incydentu z uprowadzeniem samolotu Ryanaira białoruskie linie lotnicze nie mają prawa do latania do portów w krajach UE. Teraz szykuje się kolejne zaostrzenie sankcji.

Publikacja: 04.11.2021 15:52

Zaostrzenie lotniczych sankcji wobec Białorusi. Rząd: Poradzimy sobie

Foto: Bloomberg

- Poradzimy sobie - zapewniają przedstawiciele rządu w Mińsku

Ostrzejsze sankcje mają być karą za ściąganie imigrantów na granicę białorusko-polską. Zarabiają na tym przemytnicy uchodźców i imigrantów ekonomicznych, linia Belavia, która przywozi chętnych na emigrację do Mińska, oraz irackie, dubajskie i tureckie linie lotnicze. Białorusini latają nadal samolotami, które pozyskały w leasingu od firm zarejestrowanych w krajach UE, przede wszystkim w Irlandii. Na razie leasingodawcy przekonują, że nie ma żadnych przesłanek, aby odmawiać Białorusinom dostępu do samolotów i wszystko jest zgodne z prawem - informuje POLITICO.

Czytaj więcej

UE nakłada sankcje na Białoruś. Zamyka przestrzeń powietrzną

Zwolennikami nowych sankcji są przede wszystkim Polska, Estonia, Litwa i Łotwa, czyli kraje ze wschodniej flanki UE. Ale także m.in. Niemcy, którzy są zdania, że umowy z Białorusinami powinny zostać zakończone natychmiast i musi zostać wprowadzony zakaz prowadzenia jakichkolwiek interesów w narodowym białoruskim przewoźnikiem, Belavią.

Irlandczycy uważają jednak, że ich firmy powinny być chronione i nie można ich zmuszać do zrywania podpisanych kontraktów. Sprawa została na razie zawieszona, a irlandzki minister spraw zagranicznych, Simon Coveney zapewnia, że Dublin jest otwarty na nowe sankcje. Tyle, że mogłyby one dotyczyć wyłącznie umów leasingowych w przyszłości, gdyby Belavia chciała pozyskać nowe samoloty. Nie mogą one jednak zobowiązywać irlandzkich firm do zerwania obecnych umów. W tej chwili Belavia ma w leasingu 14 Boeingów, w tym B737 MAX oraz 15 Embraerów.

Irlandzki minister przyznał, że Białorusini cynicznie wykorzystują bezbronnych ludzi, których przywożą do Mińska i wywożą ich na granicę z Polską. - To musi się skończyć - podkreślił.

Wcześniej Bruksela uzgodniła z władzami w Bagdadzie, że Iraqi Airways nie będą już przywoziły migrantów do Mińska. I rzeczywiście tak było na początku sierpnia 2021. Potem rejsy irackiego przewoźnika nie zostały zawieszone. Ostatni przyleciał do stolicy Białorusi 4 listopada rano. „Migranckie trasy”, to nie tylko Bagdad- Mińsk, ale i rejsy do stolicy Białorusi ze Stambułu, Ankary i Dubaju. Na tej ostatniej trasie latają nie tylko Belavia i Turkish Airlines, ale i Flydubai.

Białorusini nie za bardzo przejmują się unijnymi pogróżkami. - Z łatwością możemy wymienić samoloty producentów zachodnich na wyprodukowane w Rosji i nowe maszyny, które powstaną dzięki współpracy rosyjsko-chińskiej - powiedział w ostatnią środę minister transportu tego kraju, Artiom Sikorski. - Jednocześnie jesteśmy świadkami sytuacji, kiedy sankcje nie tylko nie są znoszone, ale przyjmują coraz bardziej skomplikowaną formę. Bo wymówienie nam leasingu będzie wyzwaniem dla całego rynku wypożyczania samolotów, bo takie firmy są zbazowane przede wszystkim w Irlandii. Nie mówiąc o tym, że byłoby to równoważne z sygnałem : możecie sobie pożyczać samoloty, ale w każdej chwili mogą ine zostać wam odebrane – mówił białoruski minister. I wezwał władze UE do dialogu, zanim zdecydują się na jakieś drastyczne posunięcia.

- Poradzimy sobie - zapewniają przedstawiciele rządu w Mińsku

Ostrzejsze sankcje mają być karą za ściąganie imigrantów na granicę białorusko-polską. Zarabiają na tym przemytnicy uchodźców i imigrantów ekonomicznych, linia Belavia, która przywozi chętnych na emigrację do Mińska, oraz irackie, dubajskie i tureckie linie lotnicze. Białorusini latają nadal samolotami, które pozyskały w leasingu od firm zarejestrowanych w krajach UE, przede wszystkim w Irlandii. Na razie leasingodawcy przekonują, że nie ma żadnych przesłanek, aby odmawiać Białorusinom dostępu do samolotów i wszystko jest zgodne z prawem - informuje POLITICO.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kryzys na rynku taxi. Taksówkarze masowo porzucają zawód
Transport
Spółka CPK szykuje się do nowych przejęć gruntów w Baranowie
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji