Reklama

Muzyczna partytura człowieka czynu

We wtorek telewizyjna premiera mickiewiczowskich „Dziadów” w TVP Kultura.

Aktualizacja: 17.11.2020 12:36 Publikacja: 17.11.2020 12:23

Spektakl w reżyserii Piotra Tomaszuka został zarejestrowany w Supraślu w siedzibie Teatru Wierszalin. Tam właśnie, przed pięciu laty miała miejsce premiera „Dziadów - Nocy Pierwszej” przygotowana na 25-lecie istnienia wierszalińskiej wspólnoty teatralnej. Spektakl jest inscenizacją dramatu Adama Mickiewicza zrealizowaną na podstawie "Dziadów cz. IV" z elementami "Dziadów cz. II".

- Jesteśmy chyba pierwszym zespołem, który w całości inscenizuje część IV – sądzi Piotr Tomaszuk, reżyser. - O ile w założeniu autora część II jest rodzajem śpiewogry, to IV - teatrem psychologicznym. Dokonuje się w nim ibsenowska wiwisekcja bohatera ukrywającego się za tysiącem twarzy, czyli Gustawa. Stopniowo jego maski są odsłaniane i zdejmowane. Podeszliśmy z pietyzmem do wszystkiego, co napisał Mickiewicz.

Trzeba też dodać, że „Dziady” są jakby specjalnie dla nas - Wierszalin ma bardzo niewielki zespół aktorski i przystań gdzieś z boku świata. A też i kapliczkę cmentarną w Supraślu, która bardzo przypomina kaplicę, od której drzwi ma zawrzeć gromada na wezwania Guślarza z II części „Dziadów”.

Teatralna sala w Supraślu mieści 50 osób. W spowitej mrokiem ascetycznej, zbudowanej z drewnianych fragmentów scenografii chałupy Księdza centralnym punktem jest wielofunkcyjny stół, wokół którego koncentruje się akcja. Zadaniem siedmiu kamer rejestrujących spektakl było przekazanie malarskości poszczególnych scen, których bohaterami są Gustaw (Rafał Gąsowski) i Ksiądz (Dariusz Matys). W spektaklu reżyser gra rolę Guślarza inicjującego obrzęd palenia kądzieli, wzywający dusze potrzebujące modlitwy słowami: „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie?". Bardzo istotny jest rytm i dźwięki. Tomaszuk wydobywa je (już spoza sceny) z cymbałów i akordeonu. Autorem muzyki jest Jacek Hałas.

- Mickiewicz pisał swoje utwory tak, jak kompozytor partyturę muzyczną – uważa Piotr Tomaszuk. - Z tego powodu zostały zinstrumentowane wypowiedzi Dzieci. W moim przekonaniu pełnią rolę antycznego chóru komentującego sceniczne zdarzenia i mającego zdolność rozróżniania prawdy od fałszu.

Reklama
Reklama

Po spektaklach „Dziadów” zespół wielokrotnie odbywał rozmowy z widzami.

- Stąd wziął się pomysł „Objazdu mickiewiczowskiego w sieci”, będącego kontynuacją tamtych spotkań w wirtualnej przestrzeni – wyjaśnia reżyser. - Odbywamy ich teraz bardzo wiele on line w różnych miejscach Polski. Mickiewicz jest nam dziś bardzo potrzebny. To mądry autor mający wiele przemyśleń na temat historii Polski i Europy, kultury Słowian, ich miejsca w Europie. Nie widzę w nim apologety cierpiętnictwa. No i całe życie nie tylko pisał, ale i był człowiekiem czynu, co mi w nim najbardziej imponuje. Polska tradycja teatralna ostatnich lat nieco zapomina o wielkim znaczeniu jego literatury dla naszej kondycji psychicznej jako narodu, społeczności.

Druga część „Dziadów”, czyli Noc Druga, oparta na III części – we wtorek 24 listopada, także w TVP Kultura.

Telewizja
Gwiazda „Hotelu Zacisze” nie żyje. Prunella Scales miała 93 lata
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Telewizja
Nagrody Emmy 2025: Historyczny sukces 15-latka z „Dojrzewania”. „Studio” i „The Pitt” najlepszymi serialami
Telewizja
Legendy i nieco sprośności w nowym sezonie Teatru TV: Fredro spotyka Mickiewicza
Telewizja
Finał „Simpsonów” zaskoczył widzów. Nie żyje jedna z głównych bohaterek
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama